Fråga facket Fråga facket

Pressmeddelande: Löneskillnader mellan män och kvinnor minskar för första gången på 10 år

Arbetsmarknad Löneskillnaderna mellan män och kvinnor minskar för första gången på nästan 10 år, även om skillnaderna mellan män och kvinnors löner fortfarande är stora. I Skåne tjänar män 4200 kronor mer än kvinnor. Det visar LOs årliga lönerapport.

LOs årliga lönerapport

Kvinnors löner ökar mer

För första gången sedan 2007-2008 ökade lönerna mer för kvinnor än för män år 2015-2016.

- Löneskillnaderna mellan män och kvinnor är det mest medeltida vi har i samhället i dag. Det är därför glädjande att kvinnors löner äntligen ökar mer än männens, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Resultat av hårt arbete

Enligt Torbjörn Johansson är det bland annat hårt arbete av LO och förbunden som ligger bakom förändringen.

- Det här är bland annat ett resultat av ett enträget jobb när det gäller avtals- och opinionsarbete. För den svenska lönebildningens framtid är det viktigt att vi lyckas få mer jämställda löner genom breda överenskommelser på arbetsmarknaden.

LO-distriktet presenterar hur det ser ut i Skåne

LO-distriktet kan idag presentera tillägg till rapporten med kompletterande diagram kring löneskillnad utifrån kön och län.

Dessa visar att i Skåne tjänar män 4200 kronor mer än kvinnor. Skillnaderna är alltså fortfarande mycket stora.

"Inte förvånad men förbannad"

- Jag blir verkligen inte förvånad, men jag blir fortfarande förbannad varje gång jag ser de ojämställda lönerna så här svart på vitt. Det är tydligt att LO och LO-förbunden måste kämpa ännu mer för jämställda villkor såväl i avtalsrörelserna som i vår opinionsbildning i övrigt, säger Birgitta Almroth, vice ordförande LO-distriktet i Skåne.

Rapporten visar också att löneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän har legat stilla de senaste åren och att trenden där tjänstemännen drar ifrån är bruten.

LOs målsättning är dock att löneskillnaderna ska minska.

Ojämlikheten skrämmande

- Ojämlikheten i Sverige är skrämmande. Frågan man måste ställa sig är om det är så här vi vill ha det i vårt samhälle. Jag vet LOs svar på den frågan. Vägen framåt för ett Sverige som håller ihop är att minska klyftorna och öka jämlikheten, avslutar Birgitta Almroth.

Läs rapporten i sin helhet: Lönerapport 2017. Löner och löneutveckling år 1913-2016 efter klass och kön

Löneskillnader efter kön och län 2015. Tryck här.

Detta pressmeddelande i pdf-format: Löneskillnader mellan män och kvinnor minskar för första gången på 10 år

För mer information från rapportförfattaren, t.ex. frågor om diagram/liknande:

Mats Larsson, utredare LO 070-568 28 11

För mer information från LO-distriktet:

Birgitta Almroth, vice ordförande LO-distriktet i Skåne Tfn: 076-104 87 77 / E-post: birgitta.almroth@kommunal.se

Markus Blomberg, presskontakt LO-distriktet i Skåne Tfn: 070-205 24 34 / E-post: markus.blomberg@lo.se

Markus Blomberg