Per-Ola Nilsson vald till plats tolv på Socialdemokraternas lista inför Europaparlamentsvalet

Idag har LO-distriktet i Skånes ordförande Per-Ola Nilsson blivit vald att stå på plats tolv på Socialdemokraternas lista inför valet till Europaparlamentet.

PRESSMEDDELANDE 17 november 2023

Socialdemokraterna har idag även valt Heléne Fritzon som förstanamn. LOs och LO-förbundens gemensamma fackliga kandidat Johan Danielsson är vald till plats två.

- Det här är en bra dag för LO. LO-förbundens gemensamma fackliga kandidat, Johan Danielsson, är nu i den absoluta toppen för Socialdemokraterna inför valet till Europaparlamentet. Det lovar gott. Dessutom har partistyrelsen valt LO-distriktet i Skånes ordförande Per-Ola Nilsson till att stå på plats tolv, säger Markus Blomberg, distriktschef och facklig-politiskt ansvarig på LO-distriktet i Skåne.

- I den kommande valrörelsen engagerar sig LO och LOs medlemsförbund för att stärka tryggheten för vanligt folk och den svenska modellen genom att verka för att fler röstar på Socialdemokraterna. Vid valet till Europaparlamentet blir det en styrka för Socialdemokraterna att det finns många goda fackliga kandidater att välja på. Med dagens besked ser jag fram emot en valrörelse där vi kan öka genomslaget för LOs politiska ställningstaganden och få kraft att få fler socialdemokrater invalda i parlamentet, säger Markus Blomberg.

Per-Ola Nilsson är 40 år. Han bor i Skårby i Ystad kommun tillsammans med sambo och tre barn. Han har varit ordförande för LO-distriktet i Skåne sedan 2019.

Per-Ola Nilsson arbetar sedan ett antal år tillbaka som ombudsman inom Svenska Elektrikerförbundet. Under de fem åren dessförinnan det så var han förtroendevald verksamhetsledare – motsvarande ordförande - för Elektrikerna i Skåne och Blekinge.

Han har tidigare haft andra förtroendeuppdrag inom förbundet och har bland annat varit ombud på LO-kongresserna 2016 och 2021. Han har även axlat en rad förtroendeuppdrag inom och för Socialdemokraterna genom åren.

- För mig handlar allting om att öka vanligt folks trygghet. Arbetares rättigheter och ökade inflytande är mina hjärtefrågor. I Sverige ska svenska kollektivavtal gälla. Ska knegares makt i samhället och vardagen ökas behöver fighten tas såväl här som via EU. Jag ser fram emot att detta blir en tydlig del av Socialdemokraternas valrörelse och politiska agenda under den kommande mandatperioden i parlamentet, säger Per-Ola Nilsson, ordförande för LO-distriktet i Skåne.

- Det var genom den fackliga verksamheten på arbetsplatserna, och genom våra fackliga studier, som mitt intresse för politik väcktes. Kamperna hänger ihop. Att bli vald av Socialdemokraterna partistyrelse till den nationella listan känns därför inte bara hedrande och roligt, utan helt rätt i den kampen LO-förbunden och Socialdemokraterna måste föra tillsammans. Jag ser fram emot att ge järnet i kommande valrörelse!  säger Per-Ola Nilsson, ordförande för LO-distriktet i Skåne

---------------------

Bifogat foto är fritt att använda: Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne

LO-distriktet i Skåne är en gemensam organisation för LO-förbundens avdelningar inom vårt län. I Skåne finns knappt 150 000 LO-medlemmar.

För eventuell mer information av LO-distriktet i Skåne:

För kontakt:

Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne