LO i Skånes ordförande Per-Ola Nilsson: Höjd a-kassa är en seger för facket

Ekonomi Att den höjda a-kassan förlängs i två år betraktar LO-distriktet i Skåne som en seger för facken. Det går heller inte säga emot finansministern kring att det är en offensiv budget med stora investeringar i jobben. Men LO-distriktet hade velat se mycket mer resurser till välfärden och en kraftfull upprustning av sjukförsäkringen.

- Ingen ska tvingas ut i fattigdom! Per-Ola Nilsson, ordförande i LO-distriktet i Skåne, är nöjd över beskedet om a-kassan.

- LO-distriktet i Skåne har bilden att budgeten går i rätt riktning. Men våra medlemmar behöver framför allt se att vården och omsorgen funkar, att försäkringarna är starka om man blir sjuk eller förlorar jobbet och att vi investerar i sådant som bygger Sverige starkare långsiktigt. Exempelvis i infrastruktur, energi, bostäder, utbildning. Där finns mycket kvar för politikerna att leverera på. Vi hade behövt mindre av stora skattesänkningar och mer till välfärd och trygghet, säger Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne.

Per-Ola Nilsson mycket nöjd över a-kassan

- Ingen ska tvingas ut i fattigdom för att man förlorar jobbet. Därför är jag mycket nöjd över beskedet kring a-kassan i budgeten. Från LO-distriktet i Skåne jobbade vi hårt för att få till förbättringar av a-kassan när krisen bröt ut. Vi har sedan dess jobbat lika hårt för att höjningarna skulle bli kvar. Det här betyder mycket för vanligt folk, säger Per-Ola Nilsson.

- Det är bra att Socialdemokraterna har fått med samarbetspartierna på förlängningen kring höjd a-kassa. Men om någon tror att förbättringarna ska rullas tillbaka om två år får de tänka om. Sveriges a-kassa var tyvärr i strykklass och hade urholkats under decennier. Priset för det har vanligt folk betalat. Vill någon backa bandet tillbaka till hur det var innan så kommer vi göra det till en valfråga, det kan jag lova, säger Per-Ola Nilsson.

Äntligen steg framåt kring pensionerna

- Jag unnar mig faktiskt att utbrista i ett stort ”äntligen”! Det här har folk ropat efter länge kan jag säga. Man ska veta att många av LO-förbundens medlemmar har väldigt låga pensioner, inte minst kvinnor som tidigare haft låga löner och deltidsarbetat. Att pensionerna höjs är ett bra första steg. Men det är fortfarande riktigt lång väg kvar till de pensioner som medlemmarna förtjänar. Vi tar fighten hela vägen, säger Per-Ola Nilsson.

Bygg ut utbildningar för jobb så mycket det bara går

- Det är klokt av regeringen att fortsätta bygga ut utbildningsplatserna. Mitt budskap är enkelt: bygg ut, bygg ut så mycket det bara går med bibehållen kvalitet! Bara kör på för yrkesgymnasium, yrkesvux och högskola.  Det är en av de absolut bästa åtgärderna för att stärka sysselsättningen och stärka människor i krisen, säger Per-Ola Nilsson.

- Med det sagt. Det vi saknar och räknar med att det kommer är en riktigt rejäl satsning på studiefinansiering för vuxna som inte kan klara sig på studiemedel. Menar man att vanligt folk ska kunna ställa om mitt i livet så måste man faktiskt ge förutsättningarna för att våga och kunna göra det också, säger Per-Ola Nilsson.

Fungerande sjukförsäkring avgörande för trygghet för vanligt folk

- Det är svårt att begripa att det saknas besked om fortsatt slopat karensavdrag samt förbättringar i sjukförsäkringen. Ett återinfört karensavdrag drabbar främst LO-förbundens medlemmar och ökar sjuknärvaron och ojämlikheten. Tror man verkligen det är så vi hjälper Sverige ur krisen, frågar Per-Ola Nilsson.

- Ibland undrar jag vilken värld de politikerna som inte vill förbättra sjukförsäkringen lever i. Vi hör vittnesmål varje vecka om LO-medlemmar som är för sjuka för att kunna arbeta men som av Försäkringskassan anses för friska för att få sjukpenning. Det duger inte. Den sjukförsäkring vanligt folk betalar för måste faktiskt fungera. Regering och riksdag måste inse att en trygg och rimlig sjukförsäkring är det enda rätta, och det enda anständiga, säger Per-Ola Nilsson.

För mer information från LO-distriktet i Skåne, kontakta:

Per-Ola Nilsson
ordförande LO-distriktet i Skåne