Per-Ola Nilsson ny ordförande för LO-distriktet i Skåne

Den 21 november har LO-distriktet i Skåne varit samlat för höstmöte. Ombud från 26 fackliga avdelningar som tillsammans representerade cirka 155 000 skånska LO-medlemmar har idag valt Per-Ola Nilsson till ordförande fram till årsmötet 2021.

Per-Ola Nilsson, ordförande i LO-distriktet i Skåne.

PRESSMEDDELANDE 21 november 2019

Per-Ola Nilsson ny ordförande för LO-distriktet i Skåne

- Jag är väldigt glad över förtroendet. Det känns stort att tillsammans med distriktsstyrelsen få leda det tvärfackliga arbetet i Skåne. Våra beting är stora men jag ser fram emot att kavla upp ärmarna och försöka bidra till att vi alla får större genomslagskraft och förhandlingsstyrka, säger Per-Ola Nilsson, ordförande för LO-distriktet i Skåne.

Per-Ola Nilsson är 36 år. Han bor i Skårby i Ystad kommun tillsammans med sambo och tre barn.

Han arbetar sedan två år tillbaka som ombudsman inom Svenska Elektrikerförbundet. Under de fem åren dessförinnan det så var han förtroendevald verksamhetsledare – motsvarande ordförande - för Elektrikerna i Skåne och Blekinge. Han har tidigare haft andra förtroendeuppdrag inom förbundet och har bland annat varit ombud på LO-kongressen 2016.

Hans fackliga engagemang tog fart redan den första dagen som elektrikerlärling, direkt efter gymnasiet. På arbetsplatsen fick han genast information om facket av sina arbetskamrater, och erbjöds utan krusiduller att direkt skriva in sig som medlem. Ett välkomnande han önskar att fler på svensk arbetsmarknad skulle få.

-  Fackets synlighet och närvaro på arbetsplatserna måste öka. Vi måste berätta mer om allt vi tillsammans kan uppnå – men också om de segrar vi redan vinner, varje dag, över hela Skåne och Sverige. Jag har sett vad vi kan uppnå med vår organisering när vi lyckas bli överens och hålla samman. Därför brinner jag för att övertyga fler om att just gå samman för våra gemensamma intressen, säger Per-Ola Nilsson.

- Det var också genom den fackliga verksamheten på arbetsplatserna, och genom våra fackliga studier, som mitt intresse för politik väcktes. Den handlar också om kamp för våra gemensamma intressen och den är, och måste vara, en självklar del av det fackliga arbetet. Att få mer tid att driva på politiken från fackligt håll är en av uppgifterna i min nya roll som jag verkligen ser fram mot, säger Per Ola Nilsson.

Fram tills alldeles nyligen var Per-Ola Nilsson kommunfullmäktigeledamot i Ystad, samt ledamot i barn- och utbildningsnämnden. I ett läge av tidsbrist blev han tvungen att prioritera mellan olika uppdrag, men han fortsätter sitt engagemang i Socialdemokraterna. Dels som medlem i flera olika s-föreningar i det skånska partidistriktet, samt inte minst genom den facklig-politiska verksamheten i LO-regi framöver.

Här är en högupplöst bild på Per-Ola Nilsson för fri publicering i redaktionellt sammanhang.
Läs hela Per-Ola Nilssons tacktal här.

För kontakt:
Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne