Fråga facket Fråga facket

"Vi saknar satsningarna på välfärden" - LO Skånes höstmöte öppnat

Regeringens budget saknar stora delar av det som den skånska fackföreningsrörelsen har lyft fram. Det är tyst om satsningar inom välfärdssystemet. Satsningar som är nödvändiga inte minst inom sjukvården och tandvård. Det sa Ewa Glimhed, LO-distriktets vice ordförande, när hon öppnade distriktets höstmöte på tisdagen, ett möte som för övrigt gästades av LO:s ordförande Sanna Gideonsson.

Här är Ewa Glimheds öppningstal:

Kamrater!
Det blåser snålt i Sverige idag! Högervindarna viner runt husknutarna. Den septembersol som värmde våra kinder är borta. Och en krisvinter väntar.
Av allt det som högerpartierna lovade i valet blev det inte ens en stickad tummetott, det blev en luftmaska….

Därför kamrater är vår kamp i fackföreningen så viktig. Därför får vi inte förtröttas i vår kamp för alla människors lika värde och rätt, Därför måste vi påverka samhället på alla sätt vi kan.

I LOs krisvinterprogram beskrivs situationen för många arbetare idag. Man måste vända på varje krona och ändå kommer pengarna inte att räcka. Inte ens till det mest nödvändiga som mat, hyra och el.
Ska inte många människor hungra, frysa eller bli vräkta i vinter krävs åtgärder NU!
Företag i skåne ska inte behöva flytta utomlands på grund av höga elpriser. En vuxen arbetare ska inte behöva flytta hem till mamma för att man inte klara elräkningen.
Vi kräver att man höjer taket i A-kassan och slopar karensavdraget för gott, vi har fortfarande pandemin i färskt minne.
55 liter bensin för 1.500 ja då hjälper 14 öre litern eller hur….. du sparar 7 kr och 70 öre på en full tank Tack för det...
Det börjar lacka mot jul och jag har många kompisar som har en klump i magen för hur man ska kunna ge sina bara ett bra julfirande. Ett extra barnbidrag skulle hjälpa.
Trygghet för vanligt folk behövs!
Vi i Skåne vet hur hårt det kommer att slå mot LO-förbundens medlemmar om man inte gör något.
Vi saknar ord för att beskriva besvikelsen på regeringens budget som saknar stora delar av det som den skånska fackföreningsrörelsen har lyft fram

Pensionen måste bli bättre, man ska inte behöva bli fattigpensionär när man har jobbat ett helt arbetsliv.
Ja det är många delar som behöver reformeras.
Men vi förtröttas inte i vår kamp för ett bättre samhälle.
Det arbete vi startade innan och under valrörelsen måste fortsätta de närmaste fyra åren. Vi driver våra krav och vi förstärker vår facklig-politiska samverkan med Socialdemokraterna.
De handslag mellan S och olika förbund på lokal och regional nivå som gjordes i valrörelsen ska bli verklighet!
De kamrater som fått platser i fullmäktige, nämnder och styrelser ska få vårt stöd att förändra och förbättra. Det arbete som gjordes kring fackliga kandidater går in i ett nytt skede nu men är lika viktigt.

Vet ni vad kamrater?
Den faktiska månadslönen för en kvinna i ett LO-yrke är 18.100 efter skatt. Samtidigt som en VD har 65 industriarbetares löner i månaden. Visst blir man förbannad!
Därför säger vi Att löneklyftorna i samhället ska minska! Och då är det bra att vi kan se fram emot en samordnad avtalsrörelse 2023. Förbunden visar gemensam styrka det är bra med tydlighet.
Samtidigt skriker Arbetsgivarna NEJ rakt ut... Som vanligt...
Jag undrar om de och deras VD:ar är beredda att ta sitt ansvar...
För Sverige, för att lågkonjunkturen inte ska bita sig fast, för att vanligt folk inte ska tappa köpkraft.

Kamrater
”Tvärfacklig styrka är vackert – den är också ett vapen. För tillsammans är vi starka, tillsammans kan vi flytta fram positionerna för den skånska arbetarklassen. När vi samlar oss kan vi flytta berg.”
Och samlar oss det ska vi göra, eller hur?
Och vi är många, många som hjälps åt.
Alla LO-facksaktiva, Alla handledare, Alla skolinformatörer, Alla som jobbar i våra olika kommittéer och alla företrädare i distriktets medlemsavdelningar, sist men inte minst personalen.
Ni gör ett fantastiskt arbete allesammans. Ni har sett till att vi har gjort ett väldigt bra arbete under 2022. Styrelsen vill tacka för det.
Nu börjar vi blicka framåt mot 2023, vår verksamhetsplan rymmer många olika områden och aktiviteter. Den ska vi diskutera och besluta om idag.
Vi ska välja kamrater som ska göra det tvärfackliga basarbetet i varje kommun.
Så låt dagen bli den fackliga manifestation det är!

Ombud, representanter för LO-facken, ni är våra gäster, Välkomna till LO-distriktets höstmöte!
Särskilt välkommen hälsar vi LOs ordförande Susanna Gideonsson och LOs kanslichef Elisabeth Brandt Ygeman
Känn gemenskapen och styrkan!
Med dessa ord förklarar jag höstmötet öppnat!

meta jarl