LO-distriktets chef blir ombudsman

LO-distriktets chef Mikael Andersson har gått vidare och blivit ombudsman på IF Metall Sydvästra Skåne.

Mikael Anderssons nya kontaktuppgifter är:
Tel 073-017624
E-post mikael.andersson@ifmetall.se

Här följer hans avslutande tack:

Tack!

"Jag vill tacka LO-distriktets medlemsorganisationer för vårt samarbete under min tid som chef på vårt gemensamma LO-distrikt. Det har varit en glädje att organisatoriskt få leda vår samverkan och all den utveckling vi genomfört av vår tvärfackliga verksamhet.

När jag började stod vi inför stora förändringar av inte minst den lokala fackliga verksamheten. Jag känner stolthet över hur ni processade fram de nya LO-facken i kommunerna. Ännu mer stolt är jag över vad era förtroendevalda i LO-facken själva sedan utfört.

Facklig-politiskt tog vi stora kliv framåt inför förra valet med helt gemensamma fackliga kandidater till riksdagen. Vi flyttade fram era positioner inom Socialdemokraterna och det fortsatta samarbetet med ännu högre mål är redan igångsatt inför 2022 och framtiden.

Under de här åren har vi också stärkt vår studieverksamhet, utvecklat Facket på sommarjobbet och lyft vårt arbete kring opinionsbildning och arbetsmarknad. Vi har startat LO on tour och genomfört flera sommarkurser för ensamstående med deras familjer. Vi har också hanterat en större omorganisation av försäkringsverksamheten. Det här året vet jag att ni kommer få höra mer om vår skolinformationsverksamhet.

Det är vår styrelse och personal tillsammans med kommittéer och förbundsavdelningar som har planerat och genomfört allt detta. Alla anställda och förtroendevalda har tillsammans såklart varit helt avgörande för LO-distriktets verksamhet under dessa år jag varit med här. Att leda ett LO-distrikt är inte och ska inte vara någon enmansföreställning.

Jag vill avslutande önska er alla stort lycka till i framtiden och ser fram emot att få följa LO-distriktet från en ny roll i mitt eget förbund, IF Metall.

Jag hoppas vi möts i den tvärfackliga verksamheten och i vårt politiska arbete inom vårt gemensamma parti, Socialdemokraterna.

Röda hälsningar!

Mikael Andersson"