Fackklubben på Zara är årets fackliga hjältar

Walla Deeno och Mirela Velagic på Zara i Helsingborg tog emot priset för fackklubbens kamp mot hyvlade kontrakt och splittrade arbetspass - en kamp som har lett till bättre arbetsmiljö för butikskollegorna.

Årets fackliga hjältedåd

Varje år delar LO ut priset Årets fackliga hjältedåd till en ung person eller grupp som gjort en betydande insats inom fackföreningsrörelsen. 2022 går priset till fackklubben på Zara-butiken i Väla, Helsingborg med Walla Deeno, huvudskyddsombud och Mirela Velagic, klubbordförande. Walla Deeno är också aktiv i LO och är ordförande för LO-facken i Bjuv.

Motiveringen lyder:

"Walla Deeno och Mirela Velagic har tillsammans med fackklubben på arbetsplatsen tagit kamp mot bristande bemanningsplanering och orimliga scheman. Anmälan som de gjort har bidragit till att Arbetsmiljöverket fått upp ögonen för ett omfattande psykosocialt arbetsmiljöproblem för anställda inom handeln.
Brister i bemanningsplanering är det arbetsmiljöproblem som återkommande rankas högst av Handels skyddsombud. Genom att systematiskt arbeta för att anställda ska kunna ha drägliga villkor har man visat på att motstånd mot försämringar lönar sig. Fackklubbens outtröttliga arbete för att förbättra den psykosociala arbetsmiljön på sin arbetsplats inom detaljhandeln gör den till en välförtjänt mottagare av priset som facklig hjälte."

Hur känns det att bli utsedda till fackliga hjältar?

– Vi är tacksamma för all den uppmärksamhet och positiva feedback som vi fått, säger Walla Deeno och Mirela Velagic. Nu vill vi uppmana andra: tvivla inte på er själva, tro på förändring och ta kampen!

Meta Jarl