Fråga facket Fråga facket

"Allvarliga brister i skånsk sjukvård"

Det fackliga utskottet inom Socialdemokraterna i Skåne har i en debattartikel i Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad (HD) lyft fram allvarliga fel i organisationen av sjukvården.

Med siffror och hårda fakta visar de på hur den skånska sjukvården är kroniskt underbemannad och har orimliga kostnader för hyrpersonal -  samtidigt som de anställda slits hårt av all övertid. Så här avslutas artikeln:

Det måste ske en förändring. Nu. Och det är den moderatledda politiska ledningen för Region Skåne som måste skapa den. Det är dags att sluta använda hyrpersonal. Det är dags att bemanna upp den skånska sjukvården från grunden. Det är dags att släppa prestigen. För personalens skull och för medborgarnas skull.

Summan för hyrpersonal, 453 miljoner, plus summan för övertidstimmar, 193 miljoner, är lika med 646 miljoner. För det beloppet kan regionen anställa i runda tal 1 200 undersköterskor. Det hade gjort skillnad i den skånska vården.”

Artikeln undertecknas av ett stort antal av LO-förbundens representanter i utskottet samt av partidistriktets fackliga ledare, tillika LO-distriktet i Skånes ordförande, Per-Ola Nilsson.

Här har Socialdemokraterna i Skåne delat vidare artikeln:

Inlägg på Socialdemokraterna i Skånes Facebooksida 2023-04-13

Här är artikeln publicerad online i Helsingborgs Dagblad:

Här är artikel publicerad online i Sydsvenskan:

susanne simonsson