Fråga facket Fråga facket

"Vanligt folk behövs i beslutande församlingar"

- Vi har en av de tuffaste valrörelserna framför oss. Den ska vi vinna och vi ska se till att det finns många fackliga kamrater som får politiska uppdrag. För vanligt folk behövs i de beslutande församlingarna. Det sa LO-distriktets vice ordförande Ewa Glimhed när hon öppnade distriktets representantskapsmöte den 16 november 2021.

- Vårt mål är att en arbetarvänligare politik ska föras efter valet. Då måste var och en av oss vara beredda och kavla upp ärmarna och göra jobbet, ta samtalen, visa på hur vi vill att Sverige ska utvecklas och se ut. Vi har lovat varandra att hålla ihop och det gäller i valrörelsen också, sa hon.

Talet inleddes dock med ett Äntligen!

- Äntligen ses vi här på Backagården igen! Äntligen kan vi ta det där samtalet under pausen. Äntligen kan vi ge det där leendet till en kamrat vi inte sett på länge.

- Men vi gör det med omtanke om varandra. Vi gör det med respekt för vi är inte ur pandemin ännu. Vi gör det på lagom avstånd för att vi är rädda om varandra!

Läs hela Ewa Glimheds inledningsanförande här!

meta jarl