Fråga facket Fråga facket

Regeringen överger vanligt folk – rädda välfärden!

Vårbudgeten var en förlorad chans. Nu måste regeringen göra rätt och göra om. Ulf Kristersson måste vakna. Satsa på vanligt folk! Rädda välfärden! Det sägs i ett uttalande som antogs vi LO-distriktets årsmöte i Höör den 25 april 2023.

Här är hela uttalandet:

Den ekonomiska krisen drabbar nu vanligt folk stenhårt. De som drabbas hårdast är LO-förbundens medlemmar. Människor som bär Sverige på sina axlar, som tar ansvar och går till jobbet varje dag, får se kostnaderna skena.

Marginaler som redan innan var svåra kan nu helt vara borta. Hyreshöjningar, en trasig bil, en vattenläcka i huset, avgiften för barnens aktiviteter. Orosmolnen blir än mer tunga när en vanlig LO-familj har fått tusenlappar per månad i ökade levnadsomkostnader.

LO-förbunden har sedan krisens början ytterligare stärkt vår kamp för en politik som ökar tryggheten för vanligt folk. Inför den krisvinter vi mötte 2022 så drev LO bland annat förslag för sänkta elpriser, bättre a-kassa, höjda barnbidrag, avskaffat karensavdrag, amorteringsstopp och sänkta kostnader för drivmedel.

Vi ger inte upp. Men utöver den privatekonomiska krisen ser vi tydligt hur Sverige också går in i en fördjupad välfärdskris. Det var illa ställt innan och högerpartiernas vårbudget gav ingen anledning att andas ut.

I brist på stöd från regeringen varnar kommuner och regioner för att kraftiga kostnadsökningar tvingar fram nedskärningar. Personal tvingas då springa snabbare och vi som behöver välfärden får sämre kvalitet när det ska sparas pengar. Anställda drabbas. Men också elever, patienter och alla som har behov av välfärden.

För arbetarklassen är krisen på riktigt. Den känns både i den egna plånboken och i den gemensamma välfärden.

Satsa på vanligt folk! Rädda välfärden!

Detta uttalande antogs enhälligt på årsmötet vid LO-distriktet i Skånes representantskap, 25 april 2023, på Backagården utanför Höör.

meta jarl