LO: Statligt byggbolag kan ge fler bostäder i Skåne

LO föreslår ett statligt byggbolag, mer statlig finansiering och blandade boendeformer. Syftet är att öka bostadsbyggandet och att fler ska kunna ha råd att bo bra i Skåne. Förslagen är en del av LOs jämlikhetsutredning.

Birgitta Almroth, tillförordnad ordförande LO-distriktet i Skåne

LO driver på för ny bostadspolitik

Syftet är att öka bostadsbyggandet och att fler ska kunna ha råd att bo bra i Skåne och i hela Sverige.

Förslagen är en del av LOs jämlikhetsutredning.

- Ett allmännyttigt statligt byggbolag skulle kunna bidra till lägre byggkostnader i hela sektorn genom ökad konkurrens. Det skulle också kunna bygga bostäder som privata aktörer idag inte vill bygga och som fler människor har råd med, säger Birgitta Almroth, tillförordnad ordförande för LO-distriktet i Skåne.

Ojämlik bostadsmarknad i hela landet

Flera av landets rikaste kommuner bygger nästan inga hyresrätter.

Bostadskrisen är inte isolerad till storstäderna. 240 av landets 290 kommuner uppger bostadsbrist.

- För en kvinna i 40-års åldern med två barn och en inkomst som medianen är det inte möjligt att köpa en genomsnittlig trea i någon av Sveriges 20 största städer. Statens ansvar har förflyttats till individen. Så kan vi inte ha det, säger Birgitta Almroth.

LOs tre förslag för en jämlik bostadsmarknad:

• Inför ett allmännyttigt statligt byggbolag. Det bidrar till lägre byggkostnader genom ökad konkurrens. Byggbolaget skulle också kunna bygga bostäder som privata aktörer idag inte vill bygga och som fler människor har råd att efterfråga. Samtidigt bör även kommunernas bostadsbolag användas för att bygga mer.
  • För att det ska byggas mer måste staten ta ett större ansvar för finansieringen av nya bostäder. Det är också en förutsättning för att bostadsmarknaden ska bli mer jämlik, så att även vanligt folk har råd att bo. Den statliga finansieringen kan ske på olika sätt, exempelvis genom fördelaktiga lån, investeringsstöd eller via lånegarantier.
  • Genomför blandade upplåtelseformer, på riktigt. Boendesegregationen påverkar allt från hälsa till livschanser. Verklig integration i boendet kräver att det byggs fler hyresrätter i områden med villkor och bostadsrätter.

För mer information från LO-distriktet i Skåne, kontakta:

Birgitta Almroth
Tillförordnad ordförande LO-distriktet i Skåne