Dags att avskaffa karensavdraget vid sjukdom

Det är dags för regeringen att verkställa beslutet från S-kongressen att avskaffa karensen. Det säger LO-distriktet i Skåne i ett pressmeddelande.

Foto: Lars Forsstedt

- Tryggheten för vanligt folk undermineras av karensavdraget. Ett slopat karensavdrag vore det vettiga slutresultatet av utredningen regeringen nu tillsatt. Jag kan inte se att det landar i något annat med tanke på hur orättvist det slår idag – och dessutom vilka enorma risker det bär med sig för ökad sjuknärvaro på arbetsplatser. Men så tydligt är inte regeringens direktiv. Det borde det ha varit, säger Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne.

- LO-medlemmar kan inte arbeta hemifrån. Äldreboenden, byggarbetsplatser, fabriker och butiker stannar direkt av ifall arbetare inte kommer till arbetsplatsen. Många tjänstemän och akademiker som kan jobba på distans kan kanske vara hemma när att de mår krassligt utan att sjukanmäla sig. Det kan inte en knegare. Det är orättvist, det förstärker klassklyftorna, det drabbar de ekonomiskt mest utsatta hårdast. Att avskaffa karensavdraget helt vore det enda vettiga, säger Per-Ola Nilsson

- LO-förbunden har drivit den här frågan sedan länge. På S-kongressen tog vi strid och vann stöd för att frågan skyndsamt skulle utredas av regeringen. Nu kommer vi fortsätta ligga på Shekarabi, regeringen och Socialdemokraterna om att det karensavdraget ska bort. Nu är tid för rättvisa!, säger Per-Ola Nilsson avslutningsvis.

Läs om regeringens förslag här:
Regeringen tillsätter utredning om karensavdrag och sjuklön

markus blomberg