LO-distriktet i Skåne

Seminarium: Forskare krossar myten om LAS

Efter Arbetet bjuder in till ett seminarium på Inkonst i Malmö den 8 april. Två forskare krossar två vanliga offentliga myter.

Debattartikel: Första stegen tagna för rättvisa villkor för alla

I dag är det kollektivavtalets dag. I Sverige är kollektivavtalen grunden för rättvisa villkor på arbetsmarknaden. Vi vill att svenska kollektivavtal ska gälla för alla på svensk arbetsmarknad, skriver Jimmy Runesson och Marie Granlund (S) i en gemensam debattartikel.

Jämställdhetsbarometern 2015 – Faktisk månadslön

I Skåne var den faktiska lönen för arbetarkvinnorna i genomsnitt 17 196 kronor i månaden. Det är 6 087 kronor mindre än vad män i arbetaryrken tjänade och 21 530 kronor mindre än de manliga tjänstemännens genomsnittliga månadslön i Skåne. Det visar 2015 års upplaga av Sveriges Jämställdhetsbarometer, som LO presenterar i dag.

Fler än 18 000 unga saknar arbete eller studieplats i Skåne län

En ny rapport från LO visar att drygt 117 000 ungdomar varken arbetade eller studerade i Sverige under 2012. I Skåne län handlar det om cirka 18 000 individer vilket motsvarar 10,8 procent av de mellan 16-25 år.

LO-distriktets ordförande avgår vid årsmötet

LO-distriktets ordförande Jimmy Runesson har meddelat valberedningen att han tänker avgå vid distriktets årsmöte den 9 april, då hans nuvarande mandatperiod löper ut.