LO-distriktet i Skåne

Inbjudan till Facklig-politisk aftonskola

Hög tid att söka! Vill du vara med och skapa ett bättre och rättvisare samhälle, för att inte säga en bättre och rättvisare värld, då skall du gå den här kursen som avslutas med studieresa till Bryssel. Sista anmälningsdag är den 21 oktober.

Fokus på jobben och välfärden!

- Regeringen fortsätter lägga huvudfokus på jobben och välfärden i sin budget. Bra!
Det säger LO-distriktets ordförande Magnus Alm i en kommentar till regeringens budget.

LO uppmanar regeringen: Lägg fram förslaget om nya regler vid upphandling!

Regeringen bör driva förslagen om nya regler vid offentlig upphandling till omröstning i riksdagen, skriver Magnus Alm och Birgitta Almroth, ordförande respektive vice ordförande för LO-distriktet Skåne

LO Skåne fördömer attack mot folkvald

Fackföreningsmannen och socialdemokraten  Pierre Esbjörnsson utsattes för mordbrand. Hans bil eldhärjades med risk för spridning till hemmet, och en symbol för nazistiska Svenska Motståndsrörelsen målades på fasaden. LO-distriktets ordförande Magnus Alm fördömer det inträffade.

Arbetslösheten sjunker i Skåne men arbetsmarknaden är tudelad

Idag kommenterar Arbetsförmedlingen Skåne att arbetslösheten sjunker. Ungdomsarbetslösheten är den lägsta på flera år och det är färre varsel. Men utmaningarna i regionen är stora när klyftorna växer och ojämlikheten ökat. Arbetslösheten är till exempel fortfarande hög eller ökar för korttidsutbildade och utrikesföddda.