Du behövs lokalt!

Nu har du som är LO-medlem chansen att vara med och påverka där du bor eller arbetar. Glöm inte att nominera nu i oktober!

LO-facken i Ystad glädjer morgonpendlare med frukostpåsar.

LO-förbunden vill finnas på plats i alla Skånes kommuner och just nu förbereder sig ditt förbund för att nominera medlemmar till lokala LO-uppdrag.

Den 28 november träffas fackligt aktiva från hela Skåne i Helsingborg och väljer lokala ledamöter. Förslag på kandidater ska skickas in av de fackliga avdelningarna senast den 29 oktober 2023. Ta kontakt med ditt förbund om du vill vara med!

Påverkar tillsammans

Men vad är LO-facken i kommunerna? Jo, det är vi fackliga medlemmar från olika LO-förbund som tillsammans försöker påverka och förbättra för anställda och invånare i kommunen. Tvärfackligt brukar det kallas när vi samlas så. Detta är ett ideellt arbete som är både roligt och viktigt!

Inom LO-facken i kommunerna prioriterar vi att påverka den politiska utvecklingen lokalt. Blir du tvärfackligt aktiv är du med och är en röst för LO-medlemmars villkor. Både på arbetsmarknaden och i samhället. Det sker genom facklig-politiskt arbete, opinionsbildning, utåtriktad verksamhet och genom engagemang i de kommunala frågorna.

Vill du göra ett handtag och få lära känna nya kamrater på kuppen? Ta chansen att vara med – ta kontakt med ditt förbund!

Den som har sin bostad eller arbetsplats inom LO-distriktets verksamhetsområde och som ej är ålderspensionär är valbar till uppdrag.

Vid frågor kontakta LO-distriktet i Skåne via 040-664 53 90 eller lo-skane@lo.se, så leder vår expedition dig rätt utifrån din frågeställning.