Kurser för unga i Skåne 2018

Ung i facket De här kurserna är för dig som är under 30 år och vill lära dig mer om facket och samhället. Kurserna är gratis och du får ersättning för förlorad arbetsförtjänst. Alla unga är välkomna - så ta med en kompis och kom! Alla utbildningar genomförs som internat när det är mer än en dag.

Unga på kursen "Om facket" på Backagården i Höör.

Gör en intresseanmälan här redan idag.

Här kan du ladda hem hela kursprogrammet för 2018.

På första kursen Om facket får du lära dig mer om vad facket står för och vad du har för rättigheter på jobbet. Du får även lära dig mer om hur du påverkar både i organisationen och på arbetsplatsen. Du får dessutom lära känna unga medlemmar från andra fackförbund som du kan utbyta värdefulla erfarenheter med.

Kursen är öppen för alla som är under 30 år och vill lära sig mer. Den riktar sig både till medlemmar och blivande medlemmar. Ta gärna med en arbetskamrat eller kompis som du tycker ska bli medlem i facket eller som kanske redan är det.

När du gått Om facket ges du möjlighet att välja mellan ett antal intressanta kurser där du kan lära dig mer om fackliga rättigheter, opinionsbildning och facklig aktivism. Som medlem får du själv välja i vilken ordning du går utbildningarna men vi rekommenderar att du först går Om facket om du inte redan har någon form av facklig grundutbildning.

Alla kurserna är kostnadsfria och du får ersättning för förlorad arbetsinkomst. Du har rätt enligt lagen att få ledigt från ditt jobb för att gå facklig utbildning. Du måste själv söka ledigt senast två veckor innan kursstart. Du söker ledigt utan lön och får betalt i form av studiestipendium eller förlorad arbetsförtjänst. På kursen får du hjälp att fylla i ersättningsblankett.

Nedan kan du läsa mer om de olika kurserna och när de genomförs. Gör en intresseanmälan här redan idag eller ta kontakt med LO-distriktet.

Om facket

Beskrivning:

Om facket är en i raden av tvärfackliga ungdomskurser i LO ungs utbildningspaket. En kurs som ger dig en första inblick i den fackliga organisationen, dina rättigheter och skyldigheter, kollektivavtalet och hur du kan påverka både i organisationen och på din arbetsplats.

Målgrupp:

Medlemmar och blivande medlemmar under 30 år.
Utbildningen är på 16 timmar fördelat på två dagar, fyra kvällar eller en helg.

Utbildningstillfällen under 2017:
11-12 december (sista anmälan 6 november)

Utbildningstillfällen under 2018:
20-21 februari (sista anmälan 16 januari)
10-11 april (sista anmälan 6 mars)
19-20 juni (sista anmälan 15 maj)
31-31 oktober (sista anmälan 25 september)
5-6 december (sista anmälan 1 november)

Om samhället

Beskrivning:

Om samhället är en i raden av tvärfackliga ungdomskurser i LO ungs nya utbildningspaket för unga upp till 30 år. En kurs som ger dig grundläggande förståelse för hur skattesystemet fungerar och välfärdssamhället är uppbyggt. Du får lära dig mer om ideologier och varför LO samverkar just med Socialdemokraterna.

Medlemmar under 30 år.
Utbildningen är på 16 timmar fördelat på två dagar, fyra kvällar eller en helg.

Utbildningstillfällen under 2018:

24-25 april (sista anmälan 20 mars)

Om främlingsfientlighet

Om främlingsfientlighet är en av temakurserna i LO ungs nya utbildningspaket. En kurs där vi diskuterar främlingsfientlighet, politiken bakom och allas rätt att vara olika.

Medlemmar under 30 år.
Utbildningen är på 16 timmar fördelat på två dagar, fyra kvällar eller en helg.

Utbildningstillfällen under 2018:

11-12 september (sista anmälan 8 augusti)

Om feminism

Om feminism är en ny temautbildning i LO ungs utbildningspaket för unga. En kurs som ger dig inblick i hur facket arbetar för att nå jämställdhet mellan kvinnor och män i arbetslivet och i samhället. Du får insikt och kunskap om hur jämställdheten brister på arbetsmarknaden och vad vi kan göra för att åstadkomma förändring.

Medlemmar under 30 år.
Utbildningen är på 16 timmar fördelat på två dagar.

Utbildningstillfällen under 2018:
13-14 mars (sista anmälan 6 februari)

Om försäkringar

Medlemmar under 30 år.
Utbildningen är 8 timmar.

Utbildningen Om försäkringar tar bland annat upp hur man undviker att gå miste om en kvarts miljon, vad man har rätt till, vilka försäkringar det finns och vad man gör om det händer någonting.

Utbildningstillfällen under 2018:

16 maj (sista anmälan 11 april)
14 november (sista anmälan 10 oktober)

Skolinformatörsutbildning

27-28 mars (sista anmälan 20 februari)