Fråga facket Fråga facket

Kurser för unga i Skåne

Ung i facket De här kurserna är för dig som är under 30 år och vill lära dig mer om facket och samhället. Kurserna är gratis och du får ersättning för förlorad arbetsförtjänst. Alla unga är välkomna! Anmäl dig via din fackliga avdelning.

Under 30? Ta med en kompis till en ungdomskurs!

Välkommen på kurs! Gör en intresseanmälan här redan idag eller ta kontakt med din fackliga avdelning.

Har du frågor så kontakta vår studieansvariga Susanne Simonsson på LO-distriktet i Skåne, susanne.simonsson@lo.se.

Om kurserna 2024

På första kursen Om facket får du lära dig mer om vad facket står för och vad du har för rättigheter på jobbet. Du får även lära dig mer om hur du påverkar både i organisationen och på arbetsplatsen. Du får dessutom lära känna unga medlemmar från andra fackförbund som du kan utbyta värdefulla erfarenheter med.

Kursen är öppen för alla som är under 30 år och vill lära sig mer. Den riktar sig både till medlemmar och blivande medlemmar. Ta gärna med en arbetskamrat eller kompis som du tycker ska bli medlem i facket eller som kanske redan är det.

När du gått Om facket ges du möjlighet att välja mellan ett antal intressanta kurser där du kan lära dig mer om fackliga rättigheter, opinionsbildning och facklig aktivism. Som medlem får du själv välja i vilken ordning du går utbildningarna men vi rekommenderar att du först går Om facket om du inte redan har någon form av facklig grundutbildning.

Alla kurserna är kostnadsfria och du får ersättning för förlorad arbetsinkomst. Du har rätt enligt lagen att få ledigt från ditt jobb för att gå facklig utbildning. Du måste själv söka ledigt senast två veckor innan kursstart. Du söker ledigt utan lön och får betalt i form av studiestipendium eller förlorad arbetsförtjänst. På kursen får du hjälp att fylla i ersättningsblankett.

Nedan kan du läsa mer om de olika kurserna. Gör en intresseanmälan här redan idag eller ta kontakt med LO-distriktet.

Om facket

• 12-13 mars. På Backagården i Höör, övernattning ingår.
  • 14-15 maj. På Backagården i Höör, övernattning ingår.
  • 24-25 oktober. På Backagården i Höör, övernattning ingår.
  • 4+5 november. På Backagården i Höör. OBS! Ingen övernattning.
  • 5-6 december. På Backagården i Höör, övernattning ingår.

Beskrivning:

Om facket är en i raden av tvärfackliga ungdomskurser i LO ungs utbildningspaket. En kurs som ger dig en första inblick i den fackliga organisationen, dina rättigheter och skyldigheter, kollektivavtalet och hur du kan påverka både i organisationen och på din arbetsplats.

Målgrupp:

Medlemmar och blivande medlemmar under 30 år.

Om samhället

• 13-14 juni. Backagården, Höör.
  • 28-29 november. Backagården, Höör.

Beskrivning:

Om samhället är en i raden av tvärfackliga ungdomskurser i LO ungs utbildningspaket för unga upp till 30 år. En kurs som ger dig grundläggande förståelse för hur skattesystemet fungerar och välfärdssamhället är uppbyggt. Du får lära dig mer om ideologier och varför LO samverkar just med Socialdemokraterna.

Medlemmar under 30 år.

Om rasism

• 29-31 maj. Backagården, Höör.
  • 18-20 november. Backagården, Höör.

Om rasism är en av temakurserna i LO ungs utbildningspaket. En kurs där vi diskuterar rasism, politiken bakom och allas rätt att vara olika.

Alla medlemmar.

Om feminism

• 3-4 juni. Backagården, Höör.
  • 12-13 december. Backagården Höör.

Om feminism är en temautbildning i LO ungs utbildningspaket för unga. En kurs som ger dig inblick i hur facket arbetar för att nå jämställdhet mellan kvinnor och män i arbetslivet och i samhället. Du får insikt och kunskap om hur jämställdheten brister på arbetsmarknaden och vad vi kan göra för att åstadkomma förändring.

Alla medlemmar.

Skolinformatörsutbildning