Lund

Välkommen till LO-facken i Lund.

Ordförande och kontaktperson:
Katarina Lundgren, 070- 749 74 01, katarina.lundgren@skane.se

1:a maj i Lund 2019

Kom gärna och gå med i 1:a maj tåget tillsammans med LO facken i Lund.
Vi vill lyfta de fackliga frågorna som är viktiga i våra förbund.

Vill ni vara med på plakatmålning den 24 april hör gärna av er till ordförande för  LO facken i Lund.

Samling 10.00 på Stortorget. Avmarsch 11.00. Möte på Stortorget 11.45-13.30. Tal av Matilda Ernkrans.

Vår 1 maj-affisch ser du här

LO on tour i Lund

Möt oss den 9 maj kl 16-19 vid Vita scenen i Stadsparken i Lund.

Här är en affisch att ladda ner för utskrift.

Här är en bild om LO on tour i Lund för spridning i sociala medier.

LO Facken i Lund har följande aktiviteter för våren 2019:

----

• Alla hjärtans dag 14 februari. Utåtriktad aktivitet vid sjukhuset och busshållplatser.
  • Internationella kvinnodagen 8 mars.
  • Kollektivavtalets dag 17 mars

LO facken i Lund med Lars-Henrik, Lajla och Katarina var på  turné på Kollektivavtalets dag. Personalen på Vevrehemmet i Veberöd och Fästan i S Sandby fick en fruktkorg. Det är några av många arbetsplatser som gör ett underbart jobb alla dagar i veckan året runt. I Dalby och Lund delade vi ut LO-påsar till dem som var ute denna söndag.
Ett stort tack till Lars-Eric från LO facken i Kävlinge som ryckte ut med material.

I blåsten gav sig ett glatt gäng ut i Lund på Internationella kvinnodagen med rosor och flygblad. En första kampanjinsats i EU-valrörelsen och ett sätt att uppmärksamma viktiga feministiska frågor.

Internationella kvinnodagen 8 mars. Så firar LO Facken i Lund

Start 15.30 på Västa Stationstorget 11. Läs vårt program här

Mycket uppskattat av Lundaborna när LO delar ut rosor på Alla hjärtans dag.
I år var det Lars-Henrik, Sussie och Laila på bild. Jonathan och Katarina var också med denna dag.

Regndroppar över julskyltningen i Lund

Ett gäng som hade trevligt med fiskelycka, mingel med de som kom och fick glögg eller besökte Gratisbutiken på ABF Mitt Skåne. Här ser vi några som deltog Jeanette, Ann-Louise, Eva, Katarina och lille Wilton. Bo, Lars-Henrik, Emma och  Christoffer deltog också denna dag.

LO facken i Lund tillsammans med ABF

kommer att ha aktivitet, julskyltningsdagen 2 december
på Kiliansgatan 9, Lund.
Glögg och Pepparkakor, Fiskdamm för barnen m.m.
Välkomna mellan 13.00 - 16.00

På skyddsombudets dag i Lund fick vi bra samtal med olika åldersgrupper om vad skyddsombudets roll är på våra arbetsplatser. Viktiga samtal där den yngre åldersgruppen visade ett stort intresse i att få veta mer om vad ett skyddsombud gör.

Fackets dag inför valet 2018

Den 8 september har vi Fackets dag med tema "Inför valet 2018".

Plats: Stortorget i Lund
Tid: 11.00-14.00

LO i Lund och Kommunal sektion 9 hade många bra samtal med Lundaborna under Fackets dag den 1 september.

Utdelning i Lund

Fredag den 7 september utdelning av valinformation i Lund. En bild på några av våra aktiva.

Arbetsplatsbesök

LO i Lund har tillsammans med fackligt aktiva inom Kommunal Trafik-Teknik-Djur-Natur, sektion 24 i Lund, besökt arbetsplatser.

LO på LundaPride

LO-facken i Lund deltog i Pride Lund i juni. Ann-Louise, Johan, Jonathan och Katarina  - ett glatt gäng som tillsammans med Kommunal sektion 9 i Lund hyllade allas lika värde.

Den 15-17 juni går återigen LundaPride-festivalen av stapeln. LO facken i Lund kommer att vara på LundaPride lördagen den 16 juni. Årets tema är Frihet!
Pride öppnar parken på lördagen 16 juni, klockan 11.00 för allmänheten, 15.00 går paraden.
Detta är en festival för alla! Det kommer bjudas på många varierande och roliga aktiviteter, och vi vill att det ska finnas något för alla!

LO on tour

En varm och underbar dag i Lund

Talare Andreas Papamoshos, Trubadur Kiki  Nilsénius, Preben och Stefan jobbar med att vika popcorns bägare, Ann-Louise och Jeanette vid LO hoppborgen.

1 maj i Lund

Vår huvudtalare i Lund på 1:a maj var Morgan Johansson (justitie-och inrikesminister). Andra talare var Anna-Lena Hogerud (Arbetarekommunens ordförande i Lund), Pontus Pyk (LSSK), Lina Olsson (SSU Frihet Lund) och Katarina Lundgren (LO-facken i Lund).

I 1:a majtåget var det ca 300 personer och i publiken 140 personer. LO-fackens fanbärare var Lars-Henrik Hansson.

Tillsammans blir vi starka.

Fackens dag

Fackens dag i Lund den 21 april med underbart väder men blåsigt
Vi var ett glatt gäng som delade ut LO on Tour material och hade diskussioner om fackliga frågor

Marianne Pettersson S- Riksdag och Anna-Lena S- Region Skåne
Annika, Helena Laila och Jonathan på gruppfotot.

Jonathan Nordqvist, Johan Mårtensson, Lars-Henrik Hansson, Katarina Lundgren (Fredrik Jönsson)medverkade från LO facken i Lund.

Kollektivavtalets dag i Lund

Kollektivavtalets dag den 17 mars i Lund. En kall och snöig lördag men inte gav vi upp. Fredrik Alm, Katarina Lundgren, Johan Mårtensson och Lars-Henrik Hansson från LO facken i Lund. Vi fick även hjälp av flera deltagare från valarbetare utbildningen Socialdemokratena.

Internationella kvinnodagen: Paneldebatt i Lund

LO i Lund höll i en paneldebatt om jämställdhet på arbetsmarknaden på internationella kvinnodagen den 8 mars 2018. En mycket givande kväll med   Markus Blomberg från LO-distriktet i Skåne som moderator. Medverkade gjorde också Anna-Lena Hogerud, regionråd (S), Agnes Kauranen, SSU, David Westlund (S), Region Skåne, Karina Cubilla, S-studenter, Kerstin Nilsson (S), riksdagsledamot samt ett fyrtiotal deltagare.

Anna-Lena Hogerud, regionråd (S), Agnes Kauranen, SSU, David Westlund (S), Region Skåne, Karina Cubilla, S-studenter, Kerstin Nilsson (S), riksdagsledamot och Katarina Lundgren, ordförande LO-facken i Lund.

8 mars 2018 Internationella kvinnodagen

Jämställdhet på arbetsmarknaden

Välkommen att lyssna på panelsamtal med tema jämställdhet på arbetsmarknaden!
Var? Fokets Hus i Lund, Kiliansgatan 9.
När? Den 8 mars kl 18.30
Kostnad? 0 kr!

I PANELEN:
Markus Blomberg (moderator)  -  LO.  Anna-Lena Hogerud  - Regionråd (S). Agnes Kauranen - SSU.  David Westlund - Region Skåne (S). Karina Cubilla - S-studenter.

Se vår affisch!

LO-facken delade ut rosor och reflexer i Lund på Alla hjärtans dag. Mycket uppskattat av alla både ung och gammal. Kenth Andersson och Fredrik Alm kom med på bild.
LO-facken delade ut rosor och reflexer i Lund på Alla hjärtans dag den 14 februari 2018. Mycket uppskattat av alla både ung och gammal. Kenth Andersson och Fredrik Alm kom med på bild.

15 januari 2018

Vad innebär den svenska modellen?

Välkommen till en föreläsning med riksdagsledamot Niklas Karlsson. Alla är välkomna. LO-facket i Lund och ABF bjuder på fika.
Plats: Killiansgatan 9, 3:e våningen, ABF, Lund
Tid: 15 januari 2018 kl 18.

Den 15 januari 2018 gästade riksdagsledamot Anneli Karlsson (S) LO-facken i Lund. Hon ersatte Niklas Karlsson som fått förhinder. Anneli Karlsson kom med energi och bjöd på en underbar kväll med bra diskussioner om den svenska modellen och arbetsmarknadspolitik. Alla var överens om att det facklig-politiska arbetet måste bli bättre.

Lund 13 november 2017

Susanne Wensmark och Ann-Louise Levaue var några av deltagarna som delade ut folder en kall men solig dag. Kenth Andersson, Roland Carlsson och Katarina Lundgren deltog också på aktiviteten den 13 november 2017.

LOs förste vice ordförande Therese Gouvelin besöker Fackens dag i Lund den 9 september. Ett glatt gäng från Kommunal sektion 9 och Gerhard från Transport med popcornsmaskinen tillsammans med LO facken i Lund, ABF Mitt Skåne med sina musiker och S-föreningen i Lund stod för den lyckade dagen.