LO-distriktet i Skåne

Samordningsmöte inför valet 2018

Det är valår och dags att samordna resurserna. Därför bjuder LO-distriktet i Skåne in till ett samordningsmöte på Backagården den 6 mars. Välkommen!

Vinna val-utbildningar

Vi behöver en politik som gör att vanligt folk får det bättre. Samhället ska hålla ihop. Du som är fackligt förtroendevald och ska delta i valrörelsen inbjuds till utbildningen Vinna val, en utbildning som genomförs under våren 2018.

Moderaterna attackerar tryggheten för vanligt folk

- Vi vill rikta oss till alla fackligt förtroendevalda och alla LO-medlemmar runtomkring i Skåne. Var och en av oss måste stå upp för vanligt folks trygghet och ta fighten mot Moderaternas attacker på anställningstryggheten och kollektivavtalen, säger Magnus Alm, ordförande LO-distriktet i Skåne.

Centrum för arbetarhistoria: Välkommen på seminarier

Centrum för arbetarhistoria bjuder in till flera intressanta föreläsningar i vår. I Landskrona föreläser exempelvis Lundahistorikern Dick Harrysson om Tage Erlander. Längre fram erbjuds intressanta föreläsningar om Ifö-verken, socker, slakteriindustrin, arkeologi och Kata Dalström, för att nämna några. Föreläsningarna hålls på fler orter i Skåne.  Här är vårens program.

LO vill höja skolresultaten genom ny satsning på lärfritids

Lärfritids

Fler barn går på fritids i välbärgade områden än i socioekonomiskt svaga områden. Nu vill LO utjämna skillnaderna. Genom en ny satsning på en mer pedagogisk verksamhet med bland annat fler vuxna ska alla barn, oavsett bakgrund, kunna gå på fritids. Därmed kommer också skolresultaten att höjas, menar LO.