LO-distriktet i Skåne

Kollektivavtalets dag firas i Skåne

Årets manifestation för kollektivavtalet firas rejält i Skåne - både innan och efter den 17 mars. LO i Bjuv och Hässleholm firar redan den 15 mars. Den 16 mars är det dags för LO i Höganäs, den 17 mars LO i Helsingborg, Lund samt Eslöv och den 18 mars LO i Hörby.

Vi är glada att hamnarbetarna skrivit på ett andrahandsavtal

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson välkomnar lösningen på hamnkonflikten. Industriförbundsprincipen upprätthålls och det blir tydligt vilket fack som har organisations- och avtalsrätten.

Stora löneskillnader i Skåne – arbetarkvinnor tjänar minst

En arbetarkvinna Skåne tjänar 21 443 kr mindre i månaden jämfört med en man i ett tjänstemannayrke. Det visar den sjätte upplagan av LOs rapport Sveriges jämställdhetsbarometer. Nu vill LO se fler reformer för ökad ekonomisk jämställdhet.

Inbjudan till grundutbildning - Varför ska facket arbeta med politik?

Nu bjuder vi in, i samarbete med Socialdemokraterna i Skåne och ABF Skåne, till en grundutbildning i facklig-politiska frågor.

Johan Danielsson: Ta tillbaka kontrollen över arbetsmarknaden

Det är dags att ta tillbaka kontrollen över arbetsvillkoren i Europa, säger Johan Danielsson, S-kandidat i valet till Europaparlamentet i maj.