Sjukt att man inte ska ha råd att vara krasslig

Skrota karensavdraget vid sjukdom. Det kräver LOs ordförande i Skåne, Per-Ola Nilsson, och efterlyser analys. - När vanligt folk inte behövde förlora en hel dagsinkomst – då stannade de hemma om de var sjuka.

Per-Ola Nilsson, ordförande i LO-distriktet i Skåne, kräver besked om karensavdraget.

Under pandemin infördes en ersättning för karensavdraget. Man hoppades att det skulle minska smittspridningen när människor hade råd att stanna hemma vid sjukdom, vilket det också gjorde. Dödsfallen minskade.

Men den konservativa regeringen som stöds av Sverigedemokraterna vill ha kvar karensavdraget och diskuterar att utöka det.

- Vid sjukdom står valet för många LO-medlemmar mellan att pressas privatekonomiskt med en förlorad dagsinkomst eller att riskera sin och andras hälsa genom att jobba sjuk. Det valet borde inte behöva finnas på kartan men det gör det, och när magen gapar hungrig så är valet ganska enkelt. Du går till jobbet, skriver Per-Ola Nilsson i en debattartikel i tidningen Norra Skåne och kräver besked:

-    Det som behövs nu från regeringen är ett tydligt löfte om att karensavdraget istället helt ska skrotas.

-    Det är sjukt att man inte ska ha råd att vara krasslig.

Läs hela debattartikeln i Norra Skåne här.