Arbetarkvinnor tjänar minst

Jämställdhet I Skåne arbetar 44 procent av arbetarkvinnorna deltid. De förlorar över fem tusen kronor i månaden. - Alla som vill måste ha rätt till heltid och en lön det går att leva på, kräver Per-Ola Nilsson och Ewa Glimhed och lyfter fram frågan till debatt.

Brist på arbetskraft - och heltidstjänster.
Brist på arbetskraft - och heltidstjänster. Foto: Lars Forsstedt

Största orättvisan

Arbetarkvinnor i Sverige tjänar tusentals kronor mindre än vad som framgår i debatten. Det är dags att arbetsgivarna gör något åt en av de största orättvisorna på svensk arbetsmarknad. Det handlar om allas rätt till ett heltidsarbete det går att leva på, skriver LO-distriktets ordförande Per-Ola Nilsson och vice ordförande Ewa Glimhed i en debattartikel i Skånska Dagbladet på internationella kvinnodagen 8 mars.

Deltid missbrukas

- Lönerna i Sverige följer en tydlig klass- och könstrappa där arbetarkvinnor tjänar minst och män i tjänstemannayrken tjänar mest.

- Att kvinnor i arbetaryrken har lägst löner har flera förklaringar. En är att vi i Sverige har en starkt könssegrerad arbetsmarknad. Män och kvinnor arbetar generellt i olika sorters yrken och sektorer, skriver de båda och pekar på ytterligare faktorer: Kvinnor i arbetaryrken tillåts inte att jobba heltid.

- Arbetsgivare måste sluta med det utbredda missbruket av deltider. Det är ett första självklart steg. Alla som vill måste ha rätt till en heltidslön det går att leva på.

Läs hela debattartikeln i Skånska Dagbladet här.