Fråga facket Fråga facket

LO kräver politik som ser hela svaret

Hård tag mot brott och utbyggd välfärd. Fler poliser men också fler fritidsledare. LO-distriktet i Skåne efterfrågar en politik som ger hela svaret.

Insändare publicerad i Kristianstadsbladet 2022-02-22.

Här kan du läsa texten i Kristianstadsbladet

Debattens vågor går höga på de skånska insändarsidorna. Varför ger vi från LO-förbunden oss ut i den politiska debatten? Svaret från oss i LO-distriktets ledning är enkelt: politikernas beslut påverkar våra medlemmar. Då måste vi påverka också politiken. Därför går vi nu ut i vår fackliga valrörelse med tydliga krav:

LO i Skåne kräver trygg välfärd

• Alla som kan arbeta ska ha ett arbete. Vi kräver investeringar i jobb, utbildning och i en rättvis klimatomställning där kostnaderna bärs av alla, inte bara av människor utanför storstäderna.

• Alla ska ha rätt till en trygg välfärd. Vi kräver ökade resurser till skola, vård och omsorg i hela landet. Satsa på personalen, sätt stopp för vinstintressena och för gräddfiler i vården.

• Klyftorna måste minska. Skattesystemet behöver göras om så att de bäst ställda bidrar mer. Sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen måste förbättras. Det krävs rejält höjda pensioner för vanligt folk. Pensionsåldern ska inte höjas förrän arbetsmiljön förbättras så att alla orkar jobba ett helt yrkesliv.

• Vi måste storstäda svensk arbetsmarknad. Otrygga anställningar ska bort. Inte en skattekrona ska gå till skurkföretag. RUT och ROT ska bara få användas av företag med kollektivavtal. Arbetskraftsinvandringen behöver stramas åt.

• Brottsligheten måste bekämpas. Var femte LO-förbundsmedlem har utsatts för hot eller våld på jobbet och fyra av tio känner oro för gängkriminalitet. Men LO-förbundens medlemmar bekämpar också brott. Brandmän släcker bilbränder, väktare skyddar bostadsområden, kriminalvårdare hindrar återfall och fritidsledare stöder unga med problem. Segregationen måste bekämpas. Vi måste få en närvarande lokalpolis och socialtjänst i hela landet. Arbetslivskriminaliteten måste bekämpas med samhällets fulla styrka.

Vår politik behöver stark socialdemokrati

Vi vill ha hela svaret, inte bara en del av det. Vi vill ha både hårda tag mot brott och utbyggd välfärd, både fler poliser och fler fritidsledare. Vi vet av lång facklig erfarenhet att det enda parti som har hela svaret är Socialdemokraterna. Men då krävs en socialdemokrati som inte tvingas att huka för en högermajoritet i riksdagen. Därför ska vi nu göra allt vi kan för att Sverige efter valet leds av en starkare socialdemokrati med Magdalena Andersson som statsminister.

Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne

Ewa Glimhed, vice ordförande LO-distriktet i Skåne

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vill du veta mer om vilka frågor LO lyfter fram i valrörelsen? Läs LOs valplattform här på helasvaret.se.

Meta Jarl