LO-distriktet i Skåne står bakom Handels efter lagt strejkvarsel

Det finns stor uppbackning för Handels strejkvarsel. Idag har LO-distriktet i Skåne haft distriktsstyrelsemöte och uttalat sitt enhälliga stöd. Nu står LO-distriktet tillsammans med våra medlemsorganisationer redo att backa upp de skånska Handelsavdelningarna. Det kan arbetsgivarorganisationen Svensk Handel göra sig redo för, säger Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne.

Vi och Handels har redan kontakt med varandra om samarbete inför och under eventuell konflikt. LO-samordningen är stark och vår tvärfackliga solidaritet kommer hålla hela vägen genom avtalsrörelsen, även denna tuffa coronahöst, säger Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne.

5000 anställda berörs

Drygt 5.000 anställda och 22 företag berörs av Handels varsel om strejk i förhandlingarna om nytt kollektivavtal för anställda i privata butiker, lager och e-handel. Om inte fack och arbetsgivare kommer överens om ett nytt avtal utlöses strejken kl 10 den 13 november.

Läs mer i Handels nationella pressmeddelande, här: https://news.cision.com/se/handels/r/handels-varslar-om-strejk,c3230721

Obs! Vid frågor om strejkvarslet, tag direkt kontakt med Handels. Mer information finns på deras hemsida: https://www.handels.se/

mezzo