LO i Skåne firar 100 år

För 100 år sedan reste sig arbetarna i Skåne. De fick nog av förtryck och svält och krävde politiskt inflytande. Idag kan vi blicka tillbaka på vår stolta historia och se hur arbetarna moderniserade Sverige.

Uppdaterad

1917 demonstrerade tusentals arbetare på flera orter för att driva genom en storstrejk. Demonstrationerna blev  starten för LO-distriktet i Skåne – Sveriges äldsta Arbetaredistrikt.

Kampen för ett bättre liv fördes på många plan och LO-distriktet i Skåne var en av aktörerna. Vi blev framgångsrika genom kamp och enighet.

2017 firar vi vårt jubileumsår! Vi har gett ut ett en väggalmanacka för 2017 där du kan läsa mer om vår historia och Sveriges utveckling och njuta av vackra bilder från förr. Vill du ha en? För enbart priset av fraktkostnaden kan du beställa den här: Tryck här.

3 juni bjöd vi in till en stor familjefest på Backagården i Höör. På kvällen hade vi en formell jubileumstillställning för våra medlems- och samverkansorganisationer.

Den 3 juni 2017 firade LO-distriktet i Skåne 100 år med en familjedag på Backagården. Här är ett axplock från kalaset. Översta raden från vänster: Berit Mullerström, LOs andre vice ordförande, invigningstalar. IF Metallare på familjedagen. Kristian von Svensson sjunger arbetarsånger. Lars Berggren om fackets historia. Unga Örnar bjöd på ansiktsmålning. Danne Stråhed & Dynamo var dagens stora dragplåster. Lars Jarl och Randalf skjutsade runt alla som ville åka. Trummorna från Pim Pam Pum ljöd över gräsvidderna på Backagården i Höör. Hoppborgen, lånad av LO-distriktet i Småland Blekinge, var mycket populär bland de unga gästerna. Här i vimlet skymtas Alf Nilsson från Skådebanan.