Stort intresse för Facket på sommarjobbet

Facket på sommarjobbet har hunnit halvvägs genom kampanjveckorna för 2018. Aktiviteten är planerad och utförd av LO-distriktets regionala ungkommitté där varje förbund har en plats. Några av ledamöterna är med för första gången medan andra har varit med flera år. Vi kollade läget så här mitt i.

Unga granskar sommarjobben i Skåne under kampanjen Facket på sommarjobbet.
Unga granskar sommarjobben i Skåne under kampanjen Facket på sommarjobbet. Mezzomedia/Erika Åberg Johansson

Sammanhållning mellan uppsökarna

- Det är fantastiskt roligt. Även om det är tidiga morgnar och långa dagar så tar vi hand om varandra i uppsökargänget. Och det ger mycket energi att få vara ute och träffa unga och nya på arbetsmarknaden. Det finns ett stort sug efter mer facklig information så det bådar ju gott, säger Sara Haghpassand, ordförande i regionala ungkommittén och förtroendevald inom Seko.

Starka tillsammans

- Jag tycker det är häftigt att vi får chansen att besöka så många olika typer av arbetsplatser, och i helt andra branscher än den jag själv är verksam inom i vanliga fall. Det ger en känsla av hur många vi är inom arbetarklassen och vad vi kan göra tillsammans ifall vi håller ihop, säger André Holmström, förtroendevald inom Målareförbundet.

Besöker 33 kommuner

Under första veckan så har alla uppsökare varit samlade i en stad per dag, men man har också åkt ut patrullvis under eftermiddagar. På så vis kommer Skånes alla 33 kommuner att ha besökts innan kampanjen är slut.

Såväl stora som små arbetsplatser besöks. Och likadant ser det ut nationellt.

- När vi var i Smyge igår så var det en häftig tanke att andra aktivister är ute i Norrbotten och gör samma sak som vi. Från norr till syd. Unga inom LO är ute på arbetsplatser över precis hela Sverige nu och vi når ut med samma budskap. Jag tänker att de äldre inom LO-förbunden borde titta på den här kampanjen och känna sig inspirerade, säger Rickard Axtelius, förtroendevald inom Byggnads.

Nätverkande mellan olika förbund

- Det betyder också mycket att samlas över förbundsgränserna. Jag själv som ansvarar för ungverksamheten inom mitt eget förbund här i syd får ju ett guldläge att träffa aktivister från andra förbund. Det nätverkandet ger mervärde för verksamheten i alla organisationer, och hjälper oss flytta fram positionerna genom att vi kan hjälpas åt säger Robert Buhre, förtroendevald inom Livs.

Stort mediaintresse

I år har vi lyckats väcka ett större mediaintresse för kampanjen än på länge. Det ger en välbehövlig hjälp med att öka kännedomen om Fackets Hjälptelefon hos allmänheten.

- Det är klart att det är intensivt att medverka i direktsändning i P4 Kristianstad eller att vakna och se sig själv i Kristianstadsbladet, men jag är sjukt nöjd med hur vi tillsammans sprider budskapet om #najsjobb. Alldeles för många får inte sina rättigheter tillgodosedda på arbetsmarknaden. Detta är en av pusselbitarna facket behöver lägga för att få till förändring, säger Cassandra Malmberg, förtroendevald inom Kommunal.

Värdet av kollektivavtal

Arbetsmarknadsfrågorna är såklart centrala för LO-förbunden. Att kampanjen genomförs bidrar till bättre ordning och reda på arbetsmarknaden.

Även till att belysa värdet av kollektivavtal och att man utöver skyldigheter även har rättigheter som anställd.

Stolthet över kampanjen

- Med den här kampanjen så ökar vi fokuset på några av de största problemen i Sverige – nämligen de otrygga jobben. Många har det bra men alldeles för många borde faktiskt ha det bättre än vad de har. Vi lyfter allt detta högre upp på dagordningen och bidrar till att fler förstår att det går att organisera sig för tryggare jobb och fler arbetsplatser som täcks av kollektivavtal. Värdet av det är stort. Jag är stolt över vad vi gör, avslutar Jaqueline Lenander, förtroendevald inom HRF.

Markus Blomberg