Magnus Alm: Växande orättvisor göder känsla av utanförskap

En allt rikare grupp i landets storstäder pratar om rikedomar och en verklighet som inte känns igen av en kommunalare i Skurup, en Livsare från Tollarp eller en Byggnadsarbetare i Helsingborg. När ett samhälle dras isär växer de krafter som skyller ojämlikheten och utanförskapet på en grupp och bara presenterar enkla lösningar på svåra problem, sa LO-distriktets ordförande Magnus Alm när han öppnade LO-distriktets årsmöte den 9 april.

Magnus Alm, LO-distriktets ordförande, öppnar årsmötet.

- Valnatten var ett hårt slag mot arbetarklassen. De växande orättvisorna i vårt land har gött en känsla av att inte vara med på tåget. Många känner att framtidens tåg har gått och själv har man lämnats på perrongen, fortsatte Magnus Alm.

Detta och mer i ett öppningsanförande som växlade omvärldsanalys med behov av ökade ambitioner. Läs hela hans öppningsanförande här

markus blomberg