LO-distriktet i Skåne till regeringen: Håll linjen kring vinster i välfärden!

Välfärd - Nu går debattens vågor höga kring vinster i välfärden. Välfärdskapitalister och det organiserade näringslivet känner oro inför att någon, äntligen, kanske sätter ner foten och börja sätta stopp för vinstjakten inom skola, omsorg och vård, säger Magnus Alm, ordförande för LO-distriktet i Skåne.

- LO-distriktet i Skånes styrelse samlades idag och konstaterar att vi inte delar oron från vinstivrarna. Vi uppmanar istället regeringen att sitta säkert i båten och hålla fast vid utgångspunkten för hela utredningen, att ”säkerställa att offentliga medel används till just den verksamhet de är avsedda för, och att eventuella överskott som huvudregel ska återföras till den verksamhet där de uppstått”. Utifrån detta måste eventuella kompromisser göras. Allt annat vore ju orimligt, säger Magnus Alm.

Ordning och reda i välfärden

I början av november presenterade regeringens tillsatta utredare Ilmar Reepalu Välfärdsutredningens förslag vad gäller begränsning av vinstuttag i välfärden. LO-distriktet i Skåne och våra medlemsorganisationer bekräftade därefter vår linje i frågan med ett uttalande på vårt höstmöte. Vi vill se en välfärd fri från vinstintressen.

LO-distriktet i Skåne är därför positiva till att Välfärdsutredningen tillsattes, och att den kommit med förslag som sätter tak på vinstuttaget ur privata vårdföretag. Det är en efterlängtad början på att skapa ordning och reda i välfärden. Det är goda steg till att våra gemensamma medel ska gå till det som de är till för.

Stopp på vinstjakten

Det är LO-distriktets styrelses övertygelse om att det är bra både för välfärden och för Socialdemokraterna som parti att man tydligt prioriterar att välfärdens aktörer ska ha kunskap, kvalitet och omvårdnad som sina främsta drivkrafter och inte vinst. Vi måste få stopp på vinstjakten och låta medborgare och personal stå i fokus för verksamheten

- Socialdemokraterna måste stå upp för sin politik nu när angreppen från vinstförespråkarna ökar i styrka, och andra vill undvika konflikt och att behöva ta ställning i frågan genom att vilja lägga utredningen åt sidan och börja om. Det håller inte. Det vore huvudlöst, säger Magnus Alm.

- Som Stefan Löfven sade under statsministerns frågestund nu i veckan: ”Vi tycker det är viktigt att skattebetalarnas pengar faktiskt går till omsorgen, till sjukvården och till skolan”. LO-distriktet i Skåne delar helt den inställningen, avslutar Magnus Alm.

Hela skrivelsen ovan antogs på LO-distriktets styrelsemöte 3/2-2017

Tjänstgörande ledamöter: