Fråga facket Fråga facket

LO-distriktet i Skåne står bakom Hotell- och restaurangfacket efter lagt strejkvarsel

Kollektivavtal Det finns stor uppbackning för Hotell- och restaurangfackets, HRFs, strejkvarsel. LO-distriktet i Skåne hade styrelsemöte i veckan och står enade bakom de förbund som driver LO-samordningens krav och tvingas till konflikt av sina motparter. Nu står LO-distriktet tillsammans med våra medlemsorganisationer redo att backa upp HRF avdelning Syd. Det kan arbetsgivarorganisationen Visita med likasinnade inom Svenskt Näringsliv göra sig redo för, säger Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne.

-        Vi och HRF Syd har redan kontakt med varandra om samarbete inför och under eventuell konflikt. LO-samordningen är stark och vår tvärfackliga solidaritet kommer hålla hela vägen genom avtalsrörelsen, även denna tuffa coronahöst, säger Per-Ola Nilsson, ordförande LO-distriktet i Skåne.

Strejk och blockad

HRF varslar om strejk på sex företag och sex orter. Strejken innebär total arbetsnedläggelse för alla kollektivt anställda på berörda företag. Samtidigt lägger HRF en blockad mot alla nyanställningar, inhyrning av personal samt mer- och övertid på hela avtalsområdet.

Strejken bryter ut den 17 november klockan 14.00 och därefter ytterligare en omgång den 19 november klockan 13.00 och gäller tillsvidare, om inte parterna nått en överenskommelse innan dess. Blockaden gäller från den 17 november klockan 14.00.

Läs mer hos HRF

Läs mer i HRFs nationella pressmeddelande, här:

Obs! Vid frågor om strejkvarslet, tag direkt kontakt med HRF. Mer information finns på deras hemsida: https://www.hrf.net/

Markus Blomberg