LO-distriktet i Skåne positiva till regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden

Välfärd Idag har Ardalan Shekarabi presenterat regeringens förslag om att börja begränsa vinsterna i välfärden. LO-distriktet i Skåne uppskattar att de första stegen nu tas.

- Jag är positiv till att den här regeringen tagit frågan på allvar. Vår gemensamma välfärd ska varken vara ett marknadsexperiment eller någons kassako. Ilmar Reepalus välfärdsutredning får nu tjäna som en början till att börja reglera vinsterna inom välfärden. Äntligen, det har vi väntat på länge, säger Magnus Alm, ordförande LO-distriktet i Skåne.

Ordning och reda i välfärden

LO-distriktet vill se ordning och reda inom välfärden. Dagens förslag är i rätt riktning.

Nu följer Socialdemokraterna upp sina kongressbeslut och markerar offensivt att välfärdens aktörer ska ha kunskap, kvalitet och omvårdnad som sina främsta drivkrafter - inte vinst.

Vinnarfråga för S

- Moderaterna och Sverigedemokraterna vill inte reglera vinsterna i välfärden och risken är stor att högerpartierna stoppar regeringens förslag i riksdagen. Då är det upp till prövning på valdagen 9 september. De skånska avdelningarna inom LO-förbunden är mer än redo att opinionsbilda kring detta hela valrörelsen. Detta är en vinnarfråga för Socialdemokraterna, säger Magnus Alm.

Stopp på vinstjakt

- LO-distriktet i Skåne har som mål att själva vinstmotivet regleras bort från skola, vård och omsorg. Vi måste få stopp på vinstjakten och låta medborgare och personal stå i fokus för verksamheten. Sverige ska ha en välfärd utan vinstintresse, det är dit vi sen måste nå, avslutar Magnus Alm.

------------------

Här kan man läsa mer om regeringens förslag:
Regeringen: Förslag om vinstbegränsning i välfärden

LOs förste vice ordförande Therese Guovelin kommenterar förslaget här:
Genomtänkt förslag om vinstbegränsning i välfärden

Markus Blomberg