LO-distriktet i Skåne: Det är dags att investera!

Politiken måste våga! Det är dags att investera. Vi behöver rejäla satsningar på infrastruktur, bostäder och välfärd. Det säger LO-distriktet i Skåne i ett uttalande som antogs vid distriktets höstmöte.

Lars Forsstedt

Det första året sedan valet 2014 har präglats av politisk instabilitet på riksplanet. Men det senaste året har trots allt en mängd viktiga saker kunnat beslutas i riksdagen.

Den S-ledda regeringen har fört fram flera saker som legat högt på LOs prioriteringslistor.

Satsningar på skolan för mindre klasser och fler speciallärare och specialpedagoger påverkar för barnen. Beslut om höjt tak och golv i arbetslöshetsförsäkringen, borttagen stupstock i
sjukförsäkringen och höjd grundnivå i föräldraförsäkringen är sådant som många av våra medlemmar känner av i sin vardag. Det är en bit på vägen.

Vi behöver investera!

Men Sverige har eftersatta behov efter många år av borgerligt styre och en stram ekonomisk politik. För att vända utvecklingen i landet så måste politiken våga mer.

- Ser man sig omkring i Skåne och i Sverige så upptäcker man snabbt att behoven är stora. Vi behöver rejäla satsningar på infrastruktur, bostäder och välfärd. Stefan Löfvens regering måste våga satsa på reformer som märks i arbetslivet och i vardagen. Det är dags att investera, säger Magnus Alm, ordförande för LO-distriktet i Skåne.

- LO driver på för ett historiskt skifte i den ekonomiska politiken. Med hög arbetslöshet, låg inflation och låga räntor så är det dags att föra en expansiv ekonomisk politik. För att kunna stimulera ekonomin behövs investeringar av ett sådant mått att vi föreslagit att de lånefinansieras. Det behövs satsningar som ger nya lägenheter, fler vägar och järnvägar och en bättre omsorg. Och nya jobb och tillväxt. Då måste Socialdemokraterna våga investera. Det räcker inte med retorik, vi behöver reformer, säger Magnus Alm.

Så får vi fler jobb

- I ett Sverige som satsar så ställs heller inte arbetare mot arbetare vare sig i arbetslivet eller i samhället. Det är helt rätt att låna till investeringar och det är även rätt att låna till människor på flykt. Så får vi fler jobb till oss som redan bor här och till nya vänner på flykt. I ett Sverige som satsar bygger vi samhället starkt tillsammans, säger Magnus Alm, ordförande LO­-distriktet i Skåne.

mezzo