Birgitta Almroth omvald till vice ordförande

Organisationsfrågor LO-distriktet i Skånes årsmöte 2018 har valt om vice ordförande Birgitta Almroth på en ny period av två år. Hon ser nu fram emot att ta kampen för LO-medlemmarnas frågor under valrörelsen och i verksamheten framöver.

23 april höll LO-distriktet i Skåne årsmöte. Ombud som tillsammans representerar över 155 000 skånska LO-medlemmar behandlade verksamhetsfrågor och samlades inför valåret.

Gemensamt förrättade man också val. Bland annat valdes Birgitta Almroth om till ytterligare två år som LO-distriktets vice ordförande.

Glad för förtroendet

- Jag är glad för förbundsavdelningarnas fortsatta förtroende och ser fram emot att fullfölja arbetet tillsammans med distriktsstyrelsen. Inte minst facklig-politiskt. Jag är även valledare i LO-distriktet och känner ju verkligen ingen brist på motivation i mina LO-uppdrag – tvärtom. Det är mycket som står på spel i år, säger Birgitta Almroth, omvald som vice ordförande för LO-distriktet i Skåne.

Fokus på valet

Under 2018 har LO-distriktet ett stort fokus på valet och kommer att verka för ökad trygghet för vanligt folk.

Man kommer att bedriva en intensiv tvärfacklig valrörelse med utåtriktade arrangemang i Skånes alla 33 kommuner från och med Första maj. Detta under namnet LO on tour.

De skånska LO-förbunden kommer även att genomföra 86 000 samtal om valet med sina medlemmar. Detta både över telefon och på arbetsplatserna.  Många viktiga frågor står på dagordningen.

Nej till alliansens privatiseringar

- En fråga som verkligen engagerar mig inför valet är att Alliansen inom Region Skåne sagt att man vill lägga ut två sjukhus på entreprenad. Dels ska vi göra medborgarna medvetna om att detta står på högerns agenda, och dels ska vi förhindra det från att bli verklighet, lovar Birgitta Almroth.

Nej till sänkta löner och försämrad arbetsrätt

- Från rikspolitiken ska vi också se till att arbetarna känner till Moderaterna driver på för uppluckrad anställningstrygghet, sänkta löner och försämrad arbetslöshetsförsäkring. Den svenska modellen och tryggheten för vanligt folk står på spel i höstens val, konstaterar Birgitta Almroth avslutningsvis.

-----------

Mer om Birgitta Almroth

Birgitta Almroth är 58 år och bor i Trelleborg. Hennes fackliga engagemang sträcker sig genom arbetslivet och har tagit sig många olika uttryck.

Hon har sin bas inom LO-förbundet Kommunal, och hon sitter som ledamot i avdelningsstyrelsen för Kommunal Skåne. Till yrket är hon undersköterska och är anställd inom äldreomsorgen i Trelleborgs kommun. Hon är förtroendevald på heltid för medlemmarna i Kommunal.

Hon blev vald till vice ordförande i LO-distriktet i Skåne i april 2016, och är nu omvald fram till april 2020.

För mer information:

Birgitta Almroth, vice ordförande LO-distriktet i Skåne