Konkurrensen hårdnar om sommarjobben

- För varje år vi är ute så förstärks bilden - det är allt färre ”sommarjobbare” vi möter. Det sa Meta Jarl på LO-distriktet i Skåne, när årets upplaga av kampanjen ”Facket på sommarjobbet” avslutades.

Vid en samling för de fackliga uppsökare som har varit med sammanfattade hon kampanjen:

- Jag säger det kanske varje år, men det är sant. Våra uppsökare har gjort ett fantastiskt arbete den här kampanjen! Vi har varit på cirka 1900 stycken arbetsplatser över hela Skåne och vi har pratat med cirka 3100 ungdomar. Det är en stor och viktig insats, sa Meta Jarl, ungdomsansvarig på LO-distriktet i Skåne.

- För varje år vi är ute så förstärks bilden - det är allt färre ”sommarjobbare” vi möter. I takt med att otrygga anställningar breder ut sig för unga i arbetaryrken så möter vi fler som i vanliga fall jobbar på upprepade korta visstidsanställningar, så kallade timvikariat eller sms-anställningar. De är äldre och får gå upp i tid på vikariat under sommaren. Sommarjobbare i traditionell bemärkelse möter vi däremot som sagt var allt färre. Verkligt unga kommer mest  in på renodlade praktikplatser. Våra uppsökare har verkligen reagerat  på detta, konstaterade Meta Jarl.

- Konkurrensen är stor. När sommarjobben blir färre sätts det press på villkoren. Vi försöker stötta unga till en positiv första kontakt med arbetsmarknaden och att de ska kunna kräva sin rätt. Därför har vi haft ett så stort fokus på Fackets Hjälptelefon 020-560056, och har berättat att man kan ringa dit gratis och anonymt hela sommaren. Det finns även mycket information på vår särskilda hemsida  http://www.lo.se/ung. Har du frågor så finns facket där för dig. Detär jag stolt över, avslutade Meta Jarl.

Fakta om årets kampanj

LO-distriktets regionala ungdomskommitté ansvarar för kampanjen I år har det varit över 40 stycken fackligt aktiva ungdomar som har deltagit i det uppsökande arbetet mellan den 22 juni och 3 juli (v.26-27).

Målet var att träffa så många sommarjobbande ungdomar som möjligt på arbetsplatser och publika platser för att ge information om rättigheter, skyldigheter och viktiga saker att tänka på när man får sitt första jobb.

Uppsökarna har delat ut informationsfoldrar om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet, spridit information om Fackets Hjälptelefon 020 – 56 00 56 samt om hemsidan http://www.lo.se/ung.

Kontakter för LO-distriktet:

Meta Jarl, ungdomsansvarig LO-distriktet i Skåne