Johan Danielsson är LOs kandidat inför EU-valet

Opinionsbildning Johan Danielsson är LO-förbundens gemensamma kandidat inför EU-parlamentsvalet. Det är första gången samtliga av LOs medlemsförbund presenterar en gemensam kandidat. Enigheten gör oss starka menar LO-distriktets ordförande Magnus Alm.

För första gången: en gemensam LO-kandidat

Läs mer om Johan Danielsson och kandidaturen på LOs hemsida: http://www.lo.se/start/nyheter/johan_danielsson_lo_forbundens_gemensamma_eu_kandidat

Enigheten gör oss starkare

- Det är en stor styrka att LO samlas kring ett gemensamt namn och nu driver det i Socialdemokraternas nomineringsprocess. Samordning ger styrka och att vi går in i EU-valrörelsen på en gemensam bas ger mig hopp. Det kommer att bli tufft men nu har LO-förbunden skapat bästa möjliga förutsättningar, säger Magnus Alm.

För LO-kollektivet är arbetsmarknadsfrågorna centrala. EU måste förändras så att arbetarnas positioner flyttas fram, istället för att våra villkor pressas tillbaka.

Vi kan inte ha ett EU där vi konkurrerar med löner och arbetsvillkor. I stället måste vi kämpa för att alla som arbetar i Sverige ska behandlas lika.

Svenska kollektivavtal på svensk arbetsmarknad

- Jag har arbetat med Johan Danielsson såväl på interna möten som ute på arbetsplatsbesök med LO-medlemmar. Han har gedigna kunskaper på EU-området och brinner för ordning och reda på arbetsmarknaden. Att svenska kollektivavtal ska gälla alla som jobbar i Sverige blir huvudfrågan, säger Magnus Alm.

Upp till bevis för Socialdemokraterna

- Det kommer vara tydligt i valrörelsen att LO-förbunden tar kamp mot högerns lönedumparpolitik och fackets röst i EU-parlamentet kommer kunna spela roll. Nu är det upp till bevis för Socialdemokraterna. Jag kommer att vara med och verka för att Johan Danielsson väljs till en hög och valbar plats på listan, avslutar Magnus Alm.

Markus Blomberg/LO/SE