Inbjudan till utbildning – Arbetarrörelsen i svensk samhällsomvandling

LO-distriktet i Skåne bjuder tillsammans med Centrum för arbetarhistoria och ABF Malmö in till en unik möjlighet att läsa om arbetarrörelsens historia och dess roll i den svenska samhällsomvandlingen.

Utbildningen genomförs på kvällstid som studiecirkel vid nio tillfällen under hösten och våren 2019–2020 tillsammans med Centrum för Arbetarhistoria. Lärare på kursen är Mikael Ottosson, forskare och lärare vid Lunds universitet och Centrum för Arbetarhistoria.

Läs mer längre ner på hemsidan. Anmäl dig genom att ta kontakt med din fackliga avdelning som har fått cirkulär. Sista anmälningsdag 14 oktober.

Tid: Kursen startar den onsdagen den 23 oktober kl 17.30-20.00.

Plats: LO-distriktet i Skåne, Olof Palmes plats 1, 214 44 Malmö, vån 7.

Ekonomi: Det kostar 1 500 kr/deltagare att gå utbildningen och i det ingår också kurslitteratur och resa till Arbejdermuseet i Köpenhamn, inträde och middag. Kursavgiften faktureras av LO-distriktet i Skåne till anmälande organisation eller person. Det utgår ingen ersättning för ev förlorad arbetsförtjänst eller resor från LO-distriktet.

Vid frågor om utbildningen eller annat kontakta: Mikael Ottosson, mikael.ottosson@hist.lu.se , 072-5866122

Välkommen!

-------------------

Utbildning – Arbetarrörelsen i svensk samhällsomvandling

Detta är en kurs för dig som är LO-medlem om arbetarrörelsens historia och dess roll i den svenska samhällsomvandlingen. Vi träffas kvällstid vid nio tillfällen under hösten och våren 2019-2020.

På kursen tar vi upp olika moment ur rörelsens historia, t.ex. arbetarnas tidiga organisering, industriarbetets historia, arbetarkultur, enhet och splittring inom arbetarrörelsen och folkhemsepoken.

Avslutningsvis riktar vi även blickarna framåt och frågar oss med utgångspunkt i historien och den dagsaktuella debatten varthän rörelsen är på väg.

Varje kurstillfälle, utom introduktionsträffen och studiebesöket på Arbejdermuseet, omfattar tre kvällstimmar och består av en föreläsning samt diskussion av kurslitteraturen. Läsanvisningar ges från gång till gång.

Som grundbok använder vi Lars Olsson & Lars Ekdahl: Klass i rörelse. Arbetarrörelsen i svensk samhällsomvandling, Arbetarrörelsens Arkiv och bibliotek, Stockholm 2014 (208 s). Boken ingår i kursavgiften. Därutöver läses ett antal artiklar med varierande teman vilka delas ut under kursens gång, i huvudsak som kopior (ca 100 s).

Lärare: Mikael Ottosson, forskare och lärare vid Lunds universitet och Centrum för Arbetarhistoria.

Kursstart: onsdagen den  23 oktober kl 17.30-20.00. Därefter träffas vi vid ytterligare åtta tillfällen, en gång/ månad. Schemat görs upp i samråd när vi möts första gången.

mezzo