Facket på Sommarjobbet i Skåne är färdigt för 2017

Organisering LO-distriktet i Skåne har nu avslutat årets upplaga av vår årligen återkommande kampanj ”Facket på sommarjobbet”. Idag samlades våra fackliga uppsökare som har varit med för gemensam utvärdering och avslutning av årets kampanj.

Besökt samtliga 33 kommuner i Skåne

-  Våra uppsökare har besökt arbetsplatser i samtliga 33 kommuner i Skåne och vi har pratat med cirka 2400 människor. Det är ungefär lika många som 2016. Det är en mycket stark insats av årets gäng med unga aktivister från de fackliga avdelningarna. Det är dem som varit ute på uppsökeri och inbokade arbetsplatsbesök och gjort jobbet.  Jag är stolt över vad de har uppnått, säger Sebastian Brandt, ungansvarig på LO-distriktet i Skåne.

Färre traditionella sommarjobbare

-  Vi kallar kampanjen för Facket på sommarjobbet men namnet blir allt mindre passande. När otrygga anställningar breder ut sig i arbetaryrken så möter vi fler som i vanliga fall jobbar på upprepade korta visstidsanställningar, så kallade ”timvikariat” eller ”sms-anställningar”. Dessa människor är äldre och får gå upp i tid på vikariat under sommaren. Sommarjobbare i traditionell bemärkelse möter vi allt färre av.

Lyckad satsning på att nå fler under 20

-  Verkligt unga kommer idag mest in på sommararbetsmarknaden via renodlade kommunala ferieanställningar. Men därför har vi satsat extra på att möta just kommunala feriearbetare. Den satsningen har givit god utdelning. Vi har träffat fler tonåringar i år än förra året, konstaterar Sebastian Brandt.

- Vi har informerat brett för att det ska passa olika målgrupper med tillfälliga eller otrygga anställningar på arbetsmarknaden. Till exempel har vi berättat för alla om Fackets Hjälptelefon 020-560056, och att unga kan ringa dit gratis och anonymt hela sommaren. Det finns även mycket information på vår särskilda hemsida http://ung.lo.se. Har du frågor så finns facket där för dig. Det är jag stolt över, avslutar Sebastian Brandt.

Fakta om årets kampanj

LO-distriktets regionala ungkommitté ansvarar för kampanjen. I år har det varit ett 20-tal fackligt aktiva ungdomar som har deltagit i det uppsökande arbetet under vecka 26 och 27.

Målet var att träffa så många sommarjobbande ungdomar som möjligt på arbetsplatser och publika platser för att ge information om rättigheter, skyldigheter och viktiga saker att tänka på när man får sitt första jobb.

Uppsökarna har delat ut informationsfoldrar om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet, spridit information om Fackets Hjälptelefon 020 – 56 00 56 samt om hemsidan http://ung.lo.se

För mer information från LO-distriktet:

Sebastian Brandt, ungsansvarig LO-distriktet i Skåne, ansvarig för Facket på Sommarjobbet
E-post: sebastian.brandt@lo.se

Markus Blomberg, presskontakt LO-distriktet i Skåne
E-post:
markus.blomberg@lo.se

Saker att tänka på som sommarjobbare

LOs nationella ungsekreterare Josefin Johansson har listat fem viktiga tips om vad man ska tänka på när man är på väg till sitt första jobb.

1. Anställningsbevis!

Vem är du som jobbar och vem är din arbetsgivare? Vad har du för arbetsuppgifter, hur länge ska du jobba och vilken lön ska du få? Vikarierar du för någon? Allt detta ska skrivas ner i ett anställningsbevis – så att både du och arbetsgivaren vet vad som gäller!

2. Kollektivavtal?

Kollektivavtalet bestämmer vilka regler som gäller på arbetsplatsen. I kollektivavtalet kan du till exempel läsa om ersättningar vid obekväma arbetstider och vilka försäkringar som finns om något skulle hända på arbetet. Är du osäker på om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats? Fråga din chef!

3. Försäkringar?

Vet du vad som händer om du skulle skada dig medan du arbetar? Om arbetsplatsen har kollektivavtal är du försäkrad när du jobbar. Finns det inget kollektivavtal är det bra att kolla så att det åtminstone finns en sjukdoms- och arbetsskadeförsäkring. Fråga din chef vad som gäller!

4. Arbetsgivarintyg!

När anställningen är över har du rätt att få ett intyg på vad du har gjort på arbetsplatsen. Intyget kan du använda när du söker andra jobb eller när du skriver CV. Passa också på att fråga om du kan använda din arbetsgivare som referens till nästa jobb.

5. Provjobba aldrig gratis!

Om chefen vill att du ska arbeta en kortare period för att prova på jobbet ska du begära ett anställningsbevis och lön för den perioden. Om en arbetsgivare vill att du ska prova på jobbet gratis först, säg nej! Du ska aldrig provjobba utan lön.

Markus Blomberg