Facket på Sommarjobbet i Skåne är färdigt för 2014

Ung i facket LO-distriktet i Skåne har nu avslutat årets upplaga av vår årligen återkommande kampanj ”Facket på sommarjobbet”. Våra uppsökare har gjort ett fantastiskt jobb.

Foto: Lars Forsstedt

- Våra uppsökare har gjort ett fantastiskt arbete i år! Vi har varit på cirka 1550 stycken arbetsplatser över hela Skåne och vi har pratat med cirka 2100 ungdomar, säger Meta Jarl, ungdomsansvarig på LO-distriktet i Skåne.

- Övergripande för hela kampanjen så handlar de vanligaste frågorna ofta om lönen. Andra frågor rör ofta anställningsvillkor, så kallande solskensavtal och gratis provjobb till exempel. Sådant som inte hör hemma på svensk arbetsmarknad och som man inte behöver acceptera. Men när sommarjobben blir färre sätts det press på villkoren. Vi försöker stötta unga till en positiv första kontakt med arbetsmarknaden och att de ska kunna kräva sin rätt, berättar Meta Jarl.

- Bilden kvarstår. Det är färre ”sommarjobbare” än tidigare år. I takt med att de otrygga anställningarna breder ut sig för unga i arbetaryrken så möter vi fler som i vanliga fall jobbar på upprepade korta visstidsanställningar, så kallade timvikariat eller sms-anställningar, som får gå upp i tid på vikariat under sommaren. Sommarjobbare i traditionell bemärkelse möter vi därför färre. Unga kommer mest in på renodlade praktikplatser, konstaterar Meta Jarl.

- Nytt för i år var att vi övergick från vår tidigare regionala enkätundersökning till en ny nationell, som uppsökarna har registrerat digitalt under kampanjens gång. Siffrorna i Skåne går därför inte att jämföra med statistik från tidigare år då frågorna inte är de samma. De ingår dock nu till skillnad från tidigare i den nationella sammanställningen, avslutar Meta Jarl.

Fakta om årets kampanj

LO-distriktets regionala ungdomskommitté ansvarar för kampanjen I år har det varit över 30 stycken fackligt aktiva ungdomar som har deltagit i det uppsökande arbetet mellan den 23 juni och 4 juli (v.26-27). Målet var att träffa så många sommarjobbande ungdomar som möjligt på arbetsplatser och publika platser för att ge information om rättigheter, skyldigheter och viktiga saker att tänka på när man får sitt första jobb. De har även spridit information om Fackets Hjälptelefon 020 – 56 00 56 samt om hemsidan ung.lo.se/kompisar

Pressbild på Meta Jarl: http://skane.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_distriktet_i_skane_1378307612515_meta_jarl_3_jpg/$File/Meta%20Jarl%203.jpg (fri användning)

Kontakter för LO-distriktet:

Meta Jarl, ungdomsansvarig LO-distriktet i Skåne