Facket på Sommarjobbet 2018 har startat i Skåne – Helsingborg först ut

Nu har LO-distriktet i Skåne startat årets upplaga av vår årligen återkommande kampanj ”Facket på sommarjobbet”. Allt drar igång i Helsingborg idag. Det finns möjlighet för media att göra lokala intervjuer med våra uppsökare alla dagar de kommande två veckorna.

- Att få ett sommarjobb innebär för många ens första kontakt med arbetslivet. Vi vill se till att den upplevelsen blir så bra som möjligt. Det är därför LO-förbunden satsar på Facket på Sommarjobbet och är ute och informerar och peppar unga och nya på arbetsmarknaden. Vi vill att ungas trygghet på arbetsmarknaden ska öka, säger Sara Haghpassand, ordförande i LO-distriktet i Skånes regionala ungkommitté.

Kampanjens upplägg

Vår kampanj genomförs av uppsökare från skånska fackliga avdelningar. De besöker arbetsplatser och publika platser för att träffa unga som sommarjobbar. De lämnar information och berättar om Fackets Hjälptelefon 020 – 56 00 56 som man kan ringa 09-18 på vardagar, mailen 020.560056@lo.se samt hemsidan http://ung.lo.se.

Möjligheter till intervjuer under kampanjens gång

Under v.26 och v.27 kommer uppsökarna att dela in sig i olika patruller för att kunna täcka så stora delar av Skåne som möjligt. I varje område finns där en person som är kontaktperson för media, och kan svara på frågor om var de befinner sig för dagen och hur deras planering ser ut framåt.

För lokal vinkel och intervjuer ute på uppsökeriet uppmanas att ta direktkontakt med dessa.

Alla tillsammans v.26

Hela v.26 är dock samtliga uppsökare ute tillsammans i ett område per dag.

• måndag den 25 juni– Helsingborg
  • tisdag den 26 juni – Kristianstad
  • onsdag den 27 juni – Malmö
  • torsdag den 28 juni – Trelleborg
  • fredag den 29 juni – Ystad

20-tal uppsökare ute i två veckor

- I år är det ett 20-tal fackligt aktiva ungdomar som kommer att delta i det uppsökande arbetet. Vi är igång mellan 25 juni och 6 juli (v.26-27). Målet är såklart att träffa så många sommarjobbande ungdomar som möjligt för att ge information om rättigheter, skyldigheter och viktiga saker att tänka på när man får sitt första jobb, fortsätter Sara Haghpassand.

Förändrad arbetsmarknad för unga

I Skåne så har kampanjen Facket på sommarjobbet nu körts i många år. Det som är tydligt är hur arbetsmarknaden har förändrats det senaste decenniet.

- Sverige har rekordlåg ungdomsarbetslösheten men i Skåne är arbetslösheten i stort fortfarande hög. Det och de otrygga anställningsformerna riskerar att sätta press på villkoren. Vi vet att det inte bara är gymnasieungdomar som sommarjobbar utan även vuxna arbetslösa. Många andra jobbar kanske timmar i vanliga fall men vill gå upp i tid under sommaren. Så konkurrensen om jobben är stor. Då är det viktigt att få koll på hur det ska gå rätt till, säger Sara Haghpassand.

Dags för #NAJSJOBB

- Vi vill stå bakom unga och kunna erbjuda dem kunskapen som behövs för att veta när de erbjuds ett oschysst jobb. Men det handlar inte bara om kunskap. Många tycker att det är svårt att våga ta för sig av sådant de faktiskt har rätt till. Därför vill vi också vara där och ge stöd och pepp. Alla förtjänar ett #najsjobb!, avslutar Sara Haghpassand.

För mer information från LO-distriktet:

Sara Haghpassand, ordförande LO-distriktet i Skånes regional ungkommitté
Tfn: 076-280 22 23

Meta Jarl, ungansvarig LO-distriktet i Skåne, ansvarig för Facket på Sommarjobbet
Tfn: 072-560 02 37
E-post: meta.jarl@lo.se