Facket på Sommarjobbet 2016 har startat i Skåne

Ung i facket Nu har LO-distriktet i Skåne startat årets upplaga av vår årligen återkommande kampanj ”Facket på sommarjobbet”. I år är det ett 30-tal fackligt aktiva ungdomar som kommer att delta i det uppsökande arbetet mellan den 26 juni och 8 juli.

Målet med informationskampanjen är att träffa så många sommarjobbande ungdomar som möjligt för att ge information om rättigheter, skyldigheter och viktiga saker att tänka på när man får sitt första jobb.

Första kontakten med arbetslivet

- Att få ett sommarjobb innebär för många unga den första kontakten med arbetslivet. Vi vill se till att den upplevelsen blir så bra som möjligt. Därför är vi unga fackliga ute och delar med oss av våra egna erfarenheter och kunskaper, säger Karina Cubilla, ordförande för LO-distriktet i Skånes regionala ungkommitté.

Karina Cubilla, ordförande för LO-distriktet i Skånes regionala ungkommitté
Karina Cubilla arbetar själv till vardags på ett lager i Malmö, där hon också är förtroendevald i styrelsen för arbetsplatsens Handelsklubb. Hennes intresse för det fackliga arbetet började med en vilja att förändra saker på arbetsplatsen till det bättre. Tillsammans med andra arbetskamrater var det möjligt att få till förändring och inflytande.

En förändrad arbetsmarknad

I Skåne så har kampanjen Facket på sommarjobbet nu körts i många år. Det som är tydligt är hur arbetsmarknaden har förändrats det senaste decenniet.

- Det är inte längre bara gymnasieungdomar som sommarjobbar utan även vuxna arbetslösa försöker få in en fot på arbetsmarknaden under semestertiderna. Många andra jobbar kanske timmar i vanliga fall men vill gå upp i tid under sommaren. Så konkurrensen om jobben är stor även på sommaren. Hög arbetslöshet och otrygga anställningsformer riskerar att sätta press på villkoren. Många känner inte till kollektivavtal, säger Karina Cubilla, ordförande för LO Skånes regionala ungkommitté.

Kampanjens upplägg

LO-distriktets regionala ungdomskommitté ansvarar för kampanjen. Våra uppsökare från de fackliga avdelningarna besöker arbetsplatser och publika platser för att träffa unga som sommarjobbar. Vi lämnar information och berättar om Fackets Hjälptelefon 020 – 56 00 56 samt hemsidan http://ung.lo.se/kompisar/ .

Möjligheter till intervjuer under kampanjens gång

Under v.26 och v.27 kommer uppsökarna att dela in sig i olika patruller för att kunna täcka så stora delar av Skåne som möjligt. I varje område finns där en person som är kontaktperson för media, och kan svara på frågor om var de befinner sig för dagen och hur deras planering ser ut framåt. För lokal vinkel och intervjuer ute på uppsökeriet kan ni ta direktkontakt med dessa.

•    Malmö
Kontaktperson: Karina Cubilla, 0763458242

•    Landskrona, Helsingborg, Höganäs, Svalöv, Bjuv, Hörby, Eslöv, Höör
Kontaktperson: Stefan Pinjefors, 0734261329

•    Ängelholm, Båstad, Örkelljunga, Klippan, Hässleholm, Perstorp, Åstorp
Kontaktperson: Sara Andersson, 0730468903

•    Östra Göinge, Kristianstad, Osby, Bromölla, Simrishamn, Tomelilla
Kontaktperson: Patrik Persson 0722173688

•    Lund, Lomma, Burlöv, Trelleborg, Vellinge, Svedala, Staffanstorp, Ystad, Kävlinge, Sjöbo, Skurup
Kontaktperson: Lizette Landén, 0707711547

Saker att tänka på som sommarjobbare

- Det är mycket att tänka på när man jobbar för första gången. Våra uppsökare delar därför bland annat ut en folder med information kring viktiga saker att ha koll på. Där sammanfattas allt det viktiga som till exempel vad ett kollektivavtal är, och som man kan läsa mer utförligt om på http://ung.lo.se/kompisar/ säger Karina Cubilla.

- Det gäller också att se till att man får jobba de timmarna som man kommit överens om med sin arbetsgivare i anställningsbeviset. Om man inte fått ett sådant uppmanar vi dem att tala med arbetsgivaren igen. Om man får problem med det så uppmanar vi dem att ringa till fackets hjälptelefon för vidare rådgivning, säger Karina Cubilla.

- Ett annat tips är att man ska skriva upp sina timmar man jobbar i sin egen kalender. Ibland så missas det att betalas ut rätt lön. Därför är det viktigt att jämföra sina timmar med lönebeskedet man ska få i slutet på månaden, säger Karina Cubilla.

- Mitt mål med den här informationskampanjen är att ingen ung på den skånska arbetsmarknaden ska behöva tveka om var de kan vända sig med sina frågor. Facket finns där för dem! avslutar Karina Cubilla.

För mer information från LO-distriktet

Karina Cubilla, ordförande regionala ungkommittén inom LO-distriktet i Skåne
Tfn: 073-046 89 03

Meta Jarl, ungdomsansvarig LO-distriktet i Skåne, ansvarig för Facket på Sommarjobbet