Äntligen dags för Facket på sommarjobbet

Det närmar sig med Facket på sommarjobbet i Skåne. Sara Haghpassand är ordförande för LO-distriktet i Skånes regionala ungkommitté och hon är taggad inför att få komma igång.

Sara Haghpassand, ordförande i regionala ungkommittén i Skåne

Fantastisk verksamhet

- Facket på sommarjobbet är en av årets allra viktigaste tvärfackliga verksamheter. Tillsammans samlas vi över förbundsgränserna och går ut på arbetsplatserna tillsammans. Jag tycker det är fantastiskt, säger Sara Haghpassand.

LO-distriktet har haft en första träff med uppsökarna.

Där gick man igenom prioriterade budskap kring anställningsbevis, lagar och avtal, arbetstider och arbetsmiljö med mera. Även hur vi agerar när vi är ute på ett tvärfackligt uppsökeri.

Uppsökarna är mellan 19 och 30 år och kommer från olika LO-förbund.

Ordförande i RUK:en

Sara själv är 29 och kommer från Seko. Hon är även ordförande i RUK:en, det vill säga den regionala ungkommittén inom LO-distriktet.

Där har varje LO-förbund en plats att besätta och det är av de andra kamraterna där som hon blivit utsedd till ordförande.

Detta blir första gången Sara medverkar på Facket på sommarjobbet.

Längtar efter att komma igång

Nu längtar hon efter att få komma igång, och hoppas att man ska nå många unga och nya på arbetsmarknaden.

- Vi ska ändå vara ute två hela veckor, och över hela Skåne. Vi borde kunna nå många. Det vi har att säga om rättigheter och skyldigheter på arbetsmarknaden är viktigt, och vi har många tips om saker att tänka på. Självfallet marknadsför vi även Fackets Hjälptelefon som man kan ringa gratis och anonymt, på 020-560056, berättar Sara.

En del av LOs ungverksamhet

http://lo.se/ung finns checklistor, svar på alla vanliga frågor och en massa annan relevant information.

Där finns även vägar till att söka sig vidare till olika LO-förbund eller hitta kontaktuppgifter för att kunna ställa sina frågor.

#NAJSJOBB

- I år så har vi dessutom en ny kampanj där vi kör under hashtaggen #najsjobb. Alla förtjänar ett najs jobb helt enkelt, avslutar Sara och skrattar.

markus blomberg