”Håll ihop kamrater, så går det er väl”

De skånska LO-förbunden har enhälligt valt Per-Ola Nilsson till ny ordförande i LO-distriktet i Skåne. I sitt tacktal så talade han om facklig organisering, facklig-politiskt påverkansarbete och om vikten av att hålla ihop. När vi väl är överens, så kan vi uppnå precis vad som helst tillsammans!

LO-distriktets ordförande Per-Ola Nilsson avslutade årets höstmöte.

Ur Per-Ola Nilssons avslutningsanförande på LO-distriktets höstmöte:

- Vi behöver berätta om varför och vilken väg vi vill ta på ett mycket bättre, och kanske till och med högljuddare, sätt.

- Vi behöver berätta inte bara om alla bra saker svensk arbetarrörelse har gjort, utan också om alla de fantastiskt bra saker vi gör varje dag och framförallt vill göra i framtiden.

- Det här är varför jag tror oerhört mycket på utbildning. Grundläggande, facklig utbildning. Där man som nybakad elektrikerlärling kan ha en chans att bolla alla de tankar och idéer som finns, och för att upptäcka att jag precis blivit en spelare i det vinnande laget.

- Men också för att få en chans att lära mig hur resten av laget fungerar. För oavsett vad vi gör tillsammans, om det så är en grundutbildning eller när vi företräder en enskild medlem i någon tvist, eller för den delen när vi i alla delar har byggt det svenska välfärdssamhället, så ska man veta och framförallt ska man känna att ”Jag är en del av laget!”

- Att vi är starkare tillsammans är en jättegammal tanke och en klyscha. MEN. Den är precis lika modern nu som alltid, och precis lika sann. Men den blir bara sann när hela laget spelar i samma match.

- Hur många spelare man än har, så blir inte laget bättre om alla spelar på vars en plan, eller som en god vän sa: ”Man kan inte kompensera fel riktning med högre hastighet”.

- Vi ska spela tillsammans, på samma plan, på elitnivå. Precis som svensk fackförening alltid har gjort.

Läs Per-Ola Nilssons avslutningsanförande i sin helhet.
Läs pressmeddelandet om att Per-Ola Nilsson valts till ny ordförande för LO-distriktet i Skåne.

Markus Blomberg