Nu startar "Facket på sommarjobbet"

Kollektivavtal Nu har LO-distriktet i Skåne startat årets upplaga av vår årligen återkommande kampanj ”Facket på sommarjobbet”. Det finns möjlighet för media att göra lokala intervjuer med våra uppsökare.

- Att få ett sommarjobb innebär för många unga den första kontakten med arbetslivet. Vi vill se till att den upplevelsen blir så bra som möjligt. Det är därför LO-förbunden satsar på Facket på Sommarjobbet, säger Sebastian Brandt, ungansvarig på LO-distriktet i Skåne och den som håller i årets kampanj.

Kampanjens upplägg

Våra uppsökare från de fackliga avdelningarna besöker arbetsplatser och publika platser för att träffa unga som sommarjobbar. De lämnar information och berättar om Fackets Hjälptelefon 020 – 56 00 56 som man kan ringa 09-18 på vardagar, mailen 020.560056@lo.se samt hemsidan http://ung.lo.se. Det går också bra att ställa frågor i chatten på Fackets Hjälptelefons facebooksida.

Möjligheter till intervjuer under kampanjens gång

Under v.26 och v.27 kommer uppsökarna att dela in sig i olika patruller för att kunna täcka så stora delar av Skåne som möjligt. I varje område finns där en person som är kontaktperson för media, och kan svara på frågor om var de befinner sig för dagen och hur deras planering ser ut framåt. För lokal vinkel och intervjuer ute på uppsökeriet kan ni ta direktkontakt med dessa.

Malmö
Kontaktperson: Stefan Pinjefors, 0734261329

Landskrona, Helsingborg, Höganäs, Svalöv, Bjuv, Hörby, Eslöv, Höör
Kontaktperson: Stefan Quman, 0736-806045

Ängelholm, Båstad, Örkelljunga, Klippan, Hässleholm, Perstorp, Åstorp
Kontaktperson: Ida Wennerlund, 0739-341451

Östra Göinge, Kristianstad, Osby, Bromölla, Simrishamn, Tomelilla
Kontaktperson: Cassandra Malmberg, 0727-387602

Lund, Lomma, Burlöv, Trelleborg, Vellinge, Svedala, Staffanstorp, Ystad, Kävlinge, Sjöbo, Skurup
Kontaktperson: Lizette Landén, 0707711547

- I år är det ett 20-tal fackligt aktiva ungdomar som kommer att delta i det uppsökande arbetet. Vi är igång mellan 26 juni och 7 juli (v.26-27). Målet är såklart att träffa så många sommarjobbande ungdomar som möjligt för att ge information om rättigheter, skyldigheter och viktiga saker att tänka på när man får sitt första jobb, fortsätter Sebastian Brandt.

I Skåne så har kampanjen Facket på sommarjobbet nu körts i många år. Det som är tydligt är hur arbetsmarknaden har förändrats det senaste decenniet.

- Sverige har den lägsta ungdomsarbetslösheten på många år men i Skåne är arbetslösheten i stort fortfarande hög. Det och de otrygga anställningsformerna riskerar att sätta press på villkoren. Vi vet att det inte bara är gymnasieungdomar som sommarjobbar utan även vuxna arbetslösa. Många andra jobbar kanske timmar i vanliga fall men vill gå upp i tid under sommaren. Så konkurrensen om jobben är stor. Då är det viktigt att få koll på hur det ska gå rätt till, säger Sebastian Brandt.

För mer information från LO-distriktet:
Sebastian Brandt, ungdomsansvarig LO-distriktet i Skåne, ansvarig för Facket på Sommarjobbet
E-post: sebastian.brandt@lo.se

Markus Blomberg, presskontakt LO-distriktet i Skåne
E-post: markus.blomberg@lo.se

Saker att tänka på som sommarjobbare

LOs nationella ungsekreterare Josefin Johansson har listat fem viktiga tips om vad man ska tänka på när man är på väg till sitt första jobb.

1. Anställningsbevis!

Vem är du som jobbar och vem är din arbetsgivare? Vad har du för arbetsuppgifter, hur länge ska du jobba och vilken lön ska du få? Vikarierar du för någon? Allt detta ska skrivas ner i ett anställningsbevis – så att både du och arbetsgivaren vet vad som gäller!

2. Kollektivavtal?

Kollektivavtalet bestämmer vilka regler som gäller på arbetsplatsen. I kollektivavtalet kan du till exempel läsa om ersättningar vid obekväma arbetstider och vilka försäkringar som finns om något skulle hända på arbetet. Är du osäker på om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats? Fråga din chef!

3. Försäkringar?

Vet du vad som händer om du skulle skada dig medan du arbetar? Om arbetsplatsen har kollektivavtal är du försäkrad när du jobbar. Finns det inget kollektivavtal är det bra att kolla så att det åtminstone finns en sjukdoms- och arbetsskadeförsäkring. Fråga din chef vad som gäller!

4. Arbetsgivarintyg!

När anställningen är över har du rätt att få ett intyg på vad du har gjort på arbetsplatsen. Intyget kan du använda när du söker andra jobb eller när du skriver CV. Passa också på att fråga om du kan använda din arbetsgivare som referens till nästa jobb.

5. Provjobba aldrig gratis!

Om chefen vill att du ska arbeta en kortare period för att prova på jobbet ska du begära ett anställningsbevis och lön för den perioden. Om en arbetsgivare vill att du ska prova på jobbet gratis först, säg nej! Du ska aldrig provjobba utan lön.

Markus Blomberg