Facket på Sommarjobbet 2015 har startat i Skåne

Nu har LO-distriktet i Skåne startat årets upplaga av vår årligen återkommande kampanj ”Facket på sommarjobbet”. I år är det nära nog 40 stycken fackligt aktiva ungdomar som kommer att delta i det uppsökande arbetet mellan den 22 juni och 3 juli (v.26-27).

Här är en del av gruppen som besöker arbetsplatser i Skåne under kampanjen Facket på Sommarjobbet. LO-distriktet i Skåne

Målet är att träffa så många sommarjobbande ungdomar som möjligt för att ge information om rättigheter, skyldigheter och viktiga saker att tänka på när man får sitt första jobb.

- Att få ett sommarjobb innebär för många unga den första kontakten med arbetslivet och är en viktig möjlighet att samla erfarenheter och knyta kontakter inför framtida jobbsökande. Vi vill se till att den här första kontakten blir så bra som möjligt. Därför är vi unga fackliga ute och delar med oss av våra egna erfarenheter och kunskaper, säger Sara Andersson, ordförande för LO-distriktet i Skånes regionala ungdomskommitté.

Hårdare klimat på arbetsmarknaden

I Skåne har kampanjen körts i många år, och det har märkts att klimatet på arbetsmarknaden har blivit hårdare för sommarjobbare.

- Det är inte längre bara gymnasieungdomar som sommarjobbar utan även vuxna arbetslösa ser sin chans att få in en fot på arbetsmarknaden under semestertiderna. Många jobbar kanske timmar i vanliga fall men vill gå upp i tid under sommaren. Så konkurrensen om jobben är stor även på sommaren och då är det ofta villkoren för jobben som får stryka på foten, menar Sara Andersson, ordförande för LO-distriktet i Skånes regionala ungdomskommitté.

Kampanjens upplägg
LO-distriktets regionala ungdomskommitté ansvarar för kampanjen. Våra uppsökare från de fackliga avdelningarna besöker arbetsplatser och publika platser för att träffa unga som sommarjobbar. Utöver att lämna information och berätta om Fackets Hjälptelefon 020 – 56 00 56 samt hemsidan http://www.lo.se/ung så ställer vi frågor ur en nationell enkätundersökning.

Möjligheter till intervjuer under kampanjens gång
Under v.26 och v.27 kommer uppsökarna att dela in sig i olika patruller för att kunna täcka så stora delar av Skåne som möjligt. I varje område finns där en person som är kontaktperson för media, och kan svara på frågor om var de befinner sig för dagen och hur deras planering ser ut framåt. För lokal vinkel och intervjuer ute på uppsökeriet kan ni ta direktkontakt med dessa.

Malmö: Stefan Höök, 0767-916191

Nordvästra Skåne (Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga): Malin Pamp, 0703-412411

Nordöstra Skåne (Bromölla, Hässleholm, Kristianstad, Osby, Perstorp, Östra Göinge): Martin Hallingström, 073-525 50 93

Sydöstra Skåne (Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Tomelilla, Ystad): Krister Wicander, 070-9132296

Sydvästra Skåne (Trelleborg, Svedala, Vellinge): Annicka Jönsson, 0708-213082

Mellanskåne (Eslöv, Höör, Kävlinge, Landskrona, Lund, Svalöv, Staffanstorp, Burlöv, Lomma): Sebastian Brandt, 0768-798899

Saker att tänka på som sommarjobbare

- Det är mycket att tänka på när man jobbar för första gången. Våra uppsökare delar därför bland annat ut en folder med information kring viktiga saker att ha koll på. Där sammanfattas allt det viktiga som man kan läsa mer utförligt om på http://www.lo.se/ung, säger Meta Jarl, ungdomsansvarig på LO-distriktet i Skåne.

- Det gäller också att se till att man får jobba de timmarna som man kommit överens om med sin arbetsgivare i anställningsbeviset. Om man inte fått ett sådant uppmanar vi dem att tala med arbetsgivaren igen. Om man får problem med det så uppmanar vi dem att ringa till fackets hjälptelefon för vidare rådgivning, säger Meta Jarl.

- Ett annat tips är att man ska skriva upp sina timmar man jobbar i sin egen kalender. Ibland så missas det att betalas ut rätt lön. Därför är det viktigt att jämföra sina timmar med lönebeskedet man ska få i slutet på månaden, säger Meta Jarl.

För mer information från LO-distriktet:
Sara Andersson, ordförande regionala ungdomskommittén inom LO-distriktet i Skåne

Meta Jarl, ungdomsansvarig LO-distriktet i Skåne
E-post: meta.jarl@lo.se