Almroth ny vice ordförande för LO-distriktet i Skåne

Den 21-22 april är LO-distriktet i Skåne samlat till årsmöte. Ombud från 26 fackliga avdelningar som tillsammans representerar cirka 155 000 LO-medlemmar i Skåne har idag valt Birgitta Almroth till ny vice ordförande på en mandatperiod av två år.

Birgitta Almroth - ny vice ordförande i LO-distriktet i Skåne

- Jag är glad för förtroendet och ser fram emot att arbeta för ett mer enat LO. Bara när vi håller samman blir vi en stark röst för den skånska arbetarklassen. Jag ser därför fram emot att få arbeta med ordförande Magnus Alm och övriga i distriktsstyrelsen med att stärka LO-distriktet och den lokala verksamheten., säger Birgitta Almroth, nyvald vice ordförande för LO-distriktet i Skåne.

Birgitta Almroth är 56 år och bor i Trelleborg. Hennes fackliga engagemang sträcker sig genom arbetslivet och har tagit sig många olika uttryck.

Hon har sin bas inom LO-förbundet Kommunal. Till yrket är hon undersköterska och är anställd inom äldreomsorgen i Trelleborgs kommun. Hon är förtroendevald på heltid för medlemmarna i Kommunal sektion Trelleborg-Vellinge, där hon bland annat är vice ordförande och arbetsmarknadsansvarig.

Birgitta Almroth sitter också som ledamot i Kommunal Skånes avdelningsstyrelse sedan ett antal år tillbaka, och dessförinnan tjänstgjorde hon ett antal år som suppleant.

- Jag vill såklart lyfta Kommunalarnas frågor ännu tydligare in i det tvärfackliga. Det ligger i allas intresse att LO kämpar för en trygg välfärd med bättre villkor för såväl personal som medborgare. Men jag brinner också för att vara en röst för andra LO-medlemmars villkor i Kommunals diskussioner. Vi behöver varandra inom LO-familjen och den insikten kommer vägleda mitt arbete, säger Birgitta Almroth.

Samhällsengagemanget går som en röd tråd och det facklig-politiska arbetet ligger henne varmt om hjärtat. Hon är politiskt aktiv inom Socialdemokraterna och har tidigare representerat dem i Trelleborgs kommunfullmäktige och i samhällsbyggnadsnämnden, men har idag inga kommunala uppdrag.

Birgitta Almroth är idag suppleant i styrelsen för Trelleborgs Hamn, samt suppleant i Regionfullmäktige i Region Skåne, samt personalnämnden och sjukvårdsnämnd Sund.

För mer information:

Birgitta Almroth, vice ordförande LO-distriktet i Skåne