Ända in i kaklet!

Valrörelsens slutspurt är här och det är nu det avgörs. LO-distriktets valledning har en hälsning och det är att det inte är försent. Nu behövs du i valarbetet.

LO-distriktets valledning har ett tydligt besked näst sista fredagen innan valet - du behövs!

LO valarbetar för full fart

Det är näst sista fredagen innan valdagen. Förutom alla dagliga kontakter så träffas LO-distriktets valledning på morgonen varje fredag.

Här går man igenom resultaten av föregående veckas olika kampanjinsatser, budskap och verksamhet. Här fattas också besluten om vad som ska sägas framåt, och när och hur.

Valrörelsens slutspurt

- Nu när det är mindre än tio dagar kvar så är vi såklart alla på helspänn. Inte minst jag som valledare. Nu tänker verkligen ingen av oss på något annat, säger Birgitta Almroth, valledare och vice ordförande i LO-distriktet.

Men dessa sista dagar så kan oerhört mycket ske. Varje dag registreras tiotusentals nya samtal som skett i LOs valrörelse. Både från ringcenter och från arbetsplatsbesök.

- Fackliga avdelningar, regioner, sektioner, klubbar och lokala ombud gör ett enormt arbete. Därför är det tufft att säga att vi alla ska växla upp ytterligare men så är det, säger Birgitta och skrattar.

Vi vet vad som står på spel

- LO-medlemmarna behöver en regering som vill stärka anställningstrygghet och schyssta villkor, se till att vi får minst 70% av lönen i pension och införa en extra ledig vecka per år för föräldrar, familjeveckan. Med en röst på Socialdemokraterna ökas tryggheten för vanligt folk, konstaterar Brigitta.

- Vi behöver däremot inte en M-ledd regering som med stöd av SD kan lagstifta om sänkta löner, försämrad anställningstrygghet eller införda marknadshyror. Det vore dåligt för vanligt folk, säger Birgitta.

Tag kontakt och engagera dig

Nu måste vi alla göra vårt.

Tag kontakt med LO-facken i din kommun om du vill vara med på lokala aktiviteter där du jobbar eller bor.

Tag kontakt med din fackliga avdelning för att delta i deras egna och tvärfackliga valrörelseaktiviteter.

Gå gärna med i LOs valrörelse på det nationella planet.

Ända in i kaklet!

Beskedet från LO-distriktets valledning är det samma som från varje förbund just nu.

- Det är inte försent. Du kan göra enorm skillnad. Du behövs. Nu kör vi ända in i kaklet!, avslutar Birgitta.

Markus Blomberg